Lifestyle

Zo fix je je vegan lunch: 5 ideeën voor thuis en on the go

veganlunch

Het was één van je voornemens: vaker dierlijke producten laten staan en meer experimenteren met vegetarische en veganistische opties. Hoewel je die tosti’s met dikke lagen kaas en die gebakken eitjes af en toe mist, gaat het best goed met je bewustere levenshouding. Wel moet je iets toegeven: je bent op het punt gekomen dat die crackertjes met hummus en de bammetjes pindakaas je gaan vervelen. Jij wil iets met een bite. Wat je nodig hebt, is inspiratie waarmee je je vegan lunch naar een hoger niveau tilt. Komt voor de bakker: hier volgen vijf vegan lunchrecepten voor thuis en on the go!

Recept 1: Snelle wrap met tofu

Makkelijk voor in de broodtrommel, deze lekkere wraps. De basis van dit recept is tofu: een voedingsmiddel dat ten onrechte een stoffig imago heeft. Met de juiste combinatie van andere ingrediënten spice je deze eiwitrijke vleesvervanger op!

Wat heb je nodig voor 2 wraps?

– 120 gram tofu

– chilivlokken

– spread naar keuze zoals muhammara, groentehummus of baba ganoush (of maak zelf je spread – zie het volgende recept)

– 2 groentewraps op basis van wortel, bloemkool of biet (verkrijgbaar bij onder andere Jumbo en Albert Heijn) of wraps op basis van spelt

– halve ui

– halve paprika in dunne slierten

– 1 flinke wortel in dunne slierten

– een kwart komkommer in dunne plakjes

– sla

En zo fix je het!

Stap 1: Snipper de ui en fruit deze vijf minuten aan in de olie. Snijd ondertussen de tofu in kleine blokjes en dep ze af met keukenpapier. Vervolgens voeg je de tofublokjes toe in de pan. Zijn ze goudbruin en knapperig? Dan zijn ze klaar.

Stap 2: Leg de wrap op een vel aluminiumfolie en besmeer ‘m met de spread of hummus naar keuze. Beleg je wrap vervolgens met de sla, groenteslierten en plakjes komkommer. Garneer met wat chilivlokken en tast toe!

Recept 2: Broodje met een bite

Lekker voor in het weekend als je iets meer de tijd hebt en jij je lunch niet in de kantine maar in je eigen keuken kunt bereiden: een uitgebreid broodje met een bite. Hoewel er niks mis is met de bakjes hummus uit de super, is het geen gek idee om je smaakpapillen eens te laten kennismaken met een homemade groentespread. Binnen een mum van tijd gemaakt en minstens zo smaakvol!

Wat heb je nodig voor een goed belegde boterham?

– 2 dikke, grove volkorenboterhammen of luxe broodje naar keuze

– een half rood uitje

– 3 radijsjes

– 1 kleine augurk

– een paar takjes bieslook

– een klein blikje kikkererwten van 130 gram

– 1 eetlepel vega-mayo

– 1 theelepel mosterd

– een snufje cayennepeper

Toppings voor je boterham:

– een kwart aubergine, in schijfjes

– een kwart komkommer, in schijfjes

– 1 middelgrote tomaat, in schijfjes

– een handje rucola

En zo fix je het!

Stap 1: Snipper de rode ui. Snijd de radijsjes en augurken in plakken en hak de bieslook fijn. Giet de kikkererwten af en laat ze uitlekken. Vervolgens prak je ze met een vork fijn. Nu voeg je de rode ui, verse bieslook, vega-mayo, mosterd en cayennepeper toe. Meng alles goed door totdat je een gelijkmatige spread hebt. Naar smaak voeg je peper en zout toe.

Stap 2: Zet de grillpan of je grillijzer aan, verhit een klein beetje olie en gril de schijven aubergine, totdat deze aan beide kanten lekker bruin zijn.

Stap 3: Tijd om je broodje te beleggen! Verdeel je verse kikkererwtenspread over het brood en top af met de gegrilde aubergine, de rucola en de schijfjes tomaat en komkommer. Ook hier kun je weer naar smaak wat peper en zout toevoegen.

Recept 3: Pannenkoek!

Even een flashback naar vroeger: op zondag was het bij jullie thuis misschien ook wel pannenkoekendag. Dat betekende dat je uitkeek naar het moment dat je vader of moeder tijdens het bakken het deeg in de lucht gooide en dat je vervolgens helemaal losging met stroop en chocoladehagelslag. Bonus: de dag erna zat er ook een pannenkoek in je broodtrommel. Ga in de reprise en maak voor jezelf (en de rest van je gezin) weer eens een pannenkoek. Een prima bodem om de rest van de middag die met meetings is volgepland te overleven. Er is hoogstwaarschijnlijk alleen één ding veranderd ten opzichte van het vroegere, niet-plantaardige recept: de eieren laten we weg.

Wat heb je nodig voor 4 pannenkoeken?

– 100 gram tarwebloem

-1 theelepel bakpoeder

– 200 ml amandelmelk, kokosmelk of havermelk

– 2 eetlepels arachideolie

– 1 zakje vanillesuiker

– een snufje zout

– kaneel

En zo fix je het!

Stap 1: Doe de bloem en de bakpoeder in een kom en meng goed met elkaar door. Vervolgens voeg je de melk, olie, suiker, het zout en het kaneel toe. Roer het geheel nu met de garde tot een glad beslag. Nu is het tijd om te bakken. Verhit een koekenpan zónder olie of boter. Bak met een kwart van het beslag in vier minuten de pannenkoek aan beide zijden goudbruin en gaar – uiteraard gooi je de pannenkoek ook in de lucht.

Stap 2: Is ‘ie klaar, dan schuif je hem met een spatel uit de pan en leg je hem op een bord. Deksel erop zodat ‘ie warm blijft, en aan de slag met het bakken van de rest van het deeg. Uiteraard kun je eindeloos variëren. Kleed je pannenkoek aan met bijvoorbeeld appel en rozijnen, maplesyrup, plakjes veganistische kaas of Nutella. 

Recept 4: Lunchsalade on the go

Voor een voedzame veganistische salade hoef je niet altijd aan te schuiven in een speciaal restaurant met een plantaardige keuken. Je maakt zo’n salade tjokvol groente en knapperige noten (en een lekkere dressing; thank God voor de tahin) ook heel goed zelf. Haal je handige Tupperware-bak tevoorschijn (je weet wel, zo’n bak waarin je je eten overal mee naartoe kunt nemen), dan gaan we aan de slag! Check ook of je een spiraalsnijder of spirelli in huis hebt. Dankzij dit apparaat ben je een stuk sneller klaar met groente snijden.

Wat heb je nodig?

– 100 gram gemengde bladsla met rucola

– een handje spinazie of boerenkool

– 100 gram linzen

– 100 gram zwarte of witte bonen

– 100 gram pompoen, in blokjes

– een halve winterpeen

– een kwart komkommer

– een kwart courgette

– citroen of citroensap

– 2 eetlepels tahin

– een klein teentje knoflook, fijngehakt

– peper en zout

– een handje pinda’s of cashewnoten

En zo fix je het!

Stap 1: Eerst bak je de pompoenblokjes met wat olie en knoflook en de zout en peper in een grote koekenpan. Ze zijn klaar op het moment dat ze goudbruin, zacht en gaar zijn, maar nog wel een bite hebben (dit duurt ongeveer 15 tot 20 minuten). Vervolgens ga je aan de slag met de spiraalsnijder. Maak hiermee lange, dunne slierten van de courgette, komkommer en winterpeen. Heb je geen spiraalsnijder, dan moet je met je keukenmes aan de slag.

Stap 2: Pak daarna je Tupperware-bak erbij, en leg een bodem met de sla en de spinazie of boerenkool. Drapeer nu de groenteslierten erover. Laat de linzen en de bonen uitlekken, en voeg deze daarna toe. Sprenkel nu het citroensap en een snufje zout en wat peper over de ingrediënten, verdeel de eetlepels tahin over je salade en top het geheel af met de nootjes. Klaar is Kees! Ook lekker met bijvoorbeeld pompoenpitten of zonnebloempitten.

Recept 5: Geen BLT, maar een VLT

De ‘BLT’ is een klassiek lunchgerecht: smaakvolle plakken brood met daartussen knapperige bacon en wat plakjes tomaat en avocado om het af te maken. Met een aantal aanpassingen is de BLT ook vegan-proof te maken. Geen BLT, maar een VLT! Voor het brood, de mayo en de andere ingrediënten geldt dat je zelf goed de verpakkingen moet checken op plantaardigheid. Het meest bewerkelijke gedeelte van dit gerecht is de bacon. Ben je vegetarisch, dan kun je wel kant-en-klare vegetarische bacon gebruiken. Omdat hier meestal ei in zit, maak je als vegan de bacon zelf. Dat kan met aubergine of tempeh. Is het anders dan vlees en moet je even aan de smaak en structuur wennen? Ja. Maar is het daarom minder lekker? Nee!

Wat heb je nodig voor één BLT?

Voor de vegan bacon: 1 aubergine of pakje tempé, 1 eetlepel sojasaus, 1 eetlepel zonnebloemolie, 1 eetlepel agavesiroop, een scheutje tabasco of een andere hete saus, 2 eetlepels plantaardige barbecuesaus of gerookt paprikapoeder, peper en zout

Voor de rest van je broodje:

2 sneetjes veganistisch brood naar keuze, een handje sla, kleine tomaat in plakjes, een halve avocado in plakjes, 1 eetlepel plantaardige mayonaise, 1 teen knoflook; fijngehakt

En zo fix je het!

De vegan bacon: Snijd de tempeh of de aubergine in dunne, lange stroken. Hoe dunner, hoe knapperiger je bacon straks wordt. Voor de aubergine kun je ook een kaasschaaf gebruiken. Houd hierbij het formaat van echte bacon in je achterhoofd om the real deal na te bootsen. Vervolgens gaan we aan de slag met de marinade. Doe hiervoor de rest van de ingrediënten behalve de zonnebloemolie bij elkaar in de kom. Marineer de aubergine of de tempeh en haal na de 5 minuten weer uit de kom. Nu het laatste gedeelte: het bakken. Hiervoor verhit je de zonnebloemolie in een koekenpan tot deze goed heet is. Bak alle stroken ‘bacon’ aan beide zijden in ongeveer 2 minuutjes goudbruin. Laat ze daarna uitlekken en afkoelen op keukenpapier.

Je uiteindelijke broodje: Is je bacon eet-klaar? Rooster dan het brood en mix de mayo en de knoflook met elkaar. Smeer eerst beide helften van het brood in met de knoflookmayo. Beleg je broodje nu met de avocado, tomaat, blaadjes sla en meerdere laagjes ‘bacon’. Mmm, dit broodje is niet te versmaden!


Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding.

bestel je kledingbox


kom bij ons langs

BewarenBewaren

 

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?