Lifestyle

Vergeet die gezonde voornemens: zó blijf je het hele jaar fit

fit blijven 2020

Nog even een flashback naar de laatste dagen van 2018. Terwijl je de kruimels van de vijfde oliebol en het drieduizendste kerstkransje van je mond afveegde, nam je jezelf voor om in het nieuwe jaar écht gezond te gaan leven. En in 2019 slaagde je daar in, of nou ja, enigszins. Met de zomer in het vooruitzicht en daarmee het besef dat je weer in je zwembroek moest verschijnen, probeerde je op je eten te letten en was je iets vaker op de crosstrainer te vinden. Maar toen de eerste kruidnoten in de winkels lagen en je het toch echt te koud begon te vinden om naar de sportschool te fietsen (dat was ergens in september al), verdwenen al je gezonde voornemens naar de achtergrond…

Flashback naar de laatste dagen van 2019. Na heel wat escapades met zakken kruidnoten en uitgebreide kerstdiners nam je jezelf voor om in het nieuwe jaar écht weer die man te worden die al kauwend op stengels bleekselderij vijf dagen per week heftige exercities doet in de gym. Ja, jij gaat nu écht voor dat strakkere lijf en die killerconditie. Dit terwijl je ook al wel weet hoe je er in oktober bijhangt: languit op de bank met Netflix en een familiezak chips, jezelf wijsmakend dat 2021 hét jaar wordt van the Return of the Fitboy. Ach joh: vergeet die gezonde voornemens. Met deze tips blijf je het héle jaar fit!

Tip #1: Verwacht niet meteen een Arie Boomsma-lijf

Natuurlijk helpt het om jezelf een bepaald doel te stellen. Misschien ga jij voor dat Arie Boomsma-torso. Er is een reden dat niet élke man zo’n afgetraind lijf heeft. Je moet óf het geluk hebben met een aanleg om zo gespierd te worden, óf (en) er gewoon heel veel voor doen. Weet jij nu al van jezelf dat je niet elke maaltijd op de keukenweegschaal gaat afwegen en dat je ook echt niet zes keer per week op de bench press bank ploft? Doe jezelf dan een lol en stel jezelf doelen die gemakkelijker te behalen zijn. Je hardlooptempo verhogen, meedoen aan een bepaalde sportwedstrijd, een schappelijke vijf kilo kwijtraken, mooie armspieren krijgen… Wanneer je jezelf doelen stelt die daadwerkelijk te behalen zijn, dan doe je sneller succeservaringen op. Zo blijf je ook gemotiveerder om door te gaan en jezelf te blijven uitdagen.

Tip #2: Doe wat voor jou werkt

Een paar keer paar week sporten is de ideale manier om fitter te worden én te blijven. Bovendien wekt sporten de stof endorfine in je lijf op, waardoor je je lekkerder gaat voelen. Misschien wil jij best naar de fitness, maar heb je geen zin om in je eentje tussen de krachtpatsers te staan. Trommel dan gewoon wat vrienden op die dit jaar óók aan hun gezondheid willen werken, of sluit je aan bij een kleinschaligere gym met een laagdrempelige, gezellige sfeer. Heb je gewoon een bloedhekel aan de fitness, dan is er vast een andere leuke sport die je kunt oppakken. Sla je frustratie eruit met kickboksen, train die beenspieren met mountainbiken, mep erop los met softbal, ga hardlopen of sluit je aan bij een bootcampgroep. Heb je gewoon een pokkehekel aan sporten? Elke dag een flink eind wandelen met de hond is ook hartstikke goed.

Tip #3: Pak je ongezonde gewoontes aan

Elke keer wanneer je met de trein gaat, een gevulde koek of een frietje nemen. s’ Avonds voor de tv een halve zak chips wegwerken. De maaltijdbezorger een lading friet en spareribs laten afleveren in plaats van zelf een snelle gezonde maaltijd te fixen. Je ongezonde gewoontes zijn er langzaam ingeslopen. Het kost tijd om hiermee te kappen en er gezonde gewoontes voor in de plaats te maken. Maar gun jezelf die tijd: straks weet je niet beter! Een paar suggesties voor gezonde gewoontes. Blijf in de werkpauze niet zitten en wandel in plaats van naar de kantine eens naar buiten. Snack jij als je aan het werk bent achter de computer of als je aan het Netflixen bent? Verruil die bak chips dan eens voor een bak snackgroente met hummus. En voel je je verveeld, leeg, gestresst, boos, gefrustreerd of verdrietig? Verdoof je gevoelens dan niet met eten, maar ga een blokje om, drink eerst twee glazen water, kijk een grappig YouTube-filmpje of luister je favoriete muziek. Wedden dat je trek dan een stuk minder is?

Misschien snap je er geen snars van waarom het je niet lukt om van je overtollige kilo’s af te komen. Je ontbijt immers altijd met kwark en een lading superfruit en noten, je bakt niet in boter maar in olijfolie en na het sporten neem je altijd een proteïnereep. Vergis je niet: ook in producten met een gezond imago kunnen heel wat calorieën zitten. Minder binnen krijgen dan dat je verbrandt is nog altijd de manier om af te vallen. En ook na heel hard getraind te hebben, is het zonde als je alles wat je verbrandt hebt, er weer aan te eten. Houd daarom eens een week in een speciale app (zoals My Fitness Pal of Lifesum) bij wat je allemaal op een dag eet en drinkt. (Tel echt alles mee: ook die lepel saus, de hoeveelheid olijfolie in de pan en de melk in je koffie.) Misschien kom je er wel achter dat je stiekem heel wat meer binnenkrijgt dan je eigenlijk denkt…

Tip #4: Wees niet te hard voor jezelf

Tuurlijk. Typische ‘gym motivation’ quotes als ‘Go heavy or go home’ en ‘Gains are earned, not given’ kunnen erg motiverend werken. Maar weet je waarom het zo lastig is om die gezonde voornemens van je vol te houden? Waarschijnlijk omdat je teveel van jezelf verlangt. Het wordt écht heel lastig als je nooit meer chips of een hamburger mag. Sta jezelf daarom toe om ook een paar keer week iets lekkers te nemen. Wat dat precies is, mag jezelf weten. De enige regel? Je moet er echt van genieten. Het is trouwens wel slim om de porties van je zogenaamde ‘cheatmeals’ niet té gek te maken. Jas er niet een héle zak chips doorheen, maar houd het bij een normale hoeveelheid; neem niet een Venti Starbucks maar een Tall. Ben je een keer helemaal uit de band gesprongen? Sla jezelf dan niet voor de kop. Fitter worden én blijven is een proces van trial and error. Je fitte leefstijl pak je de volgende dag wel weer op. En heb je een keer écht geen zin om te sporten, bijvoorbeeld omdat je moe bent, of niet zo fit? Dan sla je gewoon een keertje over. De sportschool staat er morgen vast ook nog wel.

Tip #5: Zoek (professionele) hulp

Laat je omgeving weten dat je gezonder wilt gaan leven. Je vrienden, familieleden en collega’s kunnen je helpen door jou minder aan verleidingen bloot te stellen en je een peptalk te geven als je dat nodig hebt. Wie weet steek je wel meer mensen met je fitte voornemens aan en willen je vrienden of favoriete familieleden ook wel met je meedoen. Heb je ervoor gekozen om voor het eerst in je leven de sportschool van binnen te bekijken, maar weet je niet bij welk apparaat je in godsnaam moet beginnen? Laat dan een personal trainer je helpen. Die legt je uit hoe alles werkt én raad je aan welke oefeningen jou helpen om je doelen te bereiken. (Zoals het krijgen van die befaamde Popeye-armen). En struggle jij echt al tijden met het behalen van een gezond gewicht en het aanpassen van je leefstijl? Dan is het echt geen schande om advies in te winnen bij een professional, zoals een diëtist.


Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding.

bestel je kledingbox


kom bij ons langs

BewarenBewaren

 

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?