Mode en Stijl

Wat de psychologie ons leert over de juiste outfit

kleren maken de man

Wat heeft kleding met de liefde te maken, behalve misschien een liefde voor kleding? En wat heeft jouw liefde voor bepaalde kleding met je liefdesleven te maken? Wellicht meer dan je denkt! Matchmakingbureau DTNG. deed onderzoek naar de psychologie achter kleding. Margriet Keller, werkzaam bij het bedrijf, deelt een aantal onthullende weetjes over hoe deze wordt geïnterpreteerd door anderen.

Vaak verschilt de indruk die we van onszelf willen afgeven met onze stijl enorm van de indruk die we daadwerkelijk met onze outfits maken. Ook zijn we geneigd te denken dat onze zonnige persoonlijkheid een eventuele (foute) keuze snel goedmaakt. Het tegenovergestelde is echter waar. In slechts minder dan een seconde heeft een ander zich al een oordeel gevormd over wat we dragen en wat dat prijsgeeft over ons. ‘Dress to impress’ doet dus veel meer voor ons dan we denken en kan zelfs de sleutel naar groot succes zijn. Op zakelijk, persoonlijk én liefdesvlak.

Mannen vs vrouwen

Zoals pauwen hun prachtige waaier van veren uitzetten om een vrouwtje aan te trekken, zetten mensen kleding in bij het vinden van een levenspartner met als doel om zichzelf te kunnen onderscheiden van andere kapers op de kust en hun individualiteit te demonstreren. Maar welke outfit pakt nou het beste uit wanneer we een potentiële date willen inpakken?

Volgens wetenschapper Joseph Benz doen mannen er goed aan om tijdens afspraakjes vooral de nadruk te leggen op de eventuele veiligheid, die ze hun mogelijke toekomstige partner (en het nageslacht) kunnen bieden. Bijvoorbeeld door met hun kleding de financiële positie te overdrijven.

Vrouwen daarentegen attenderen hun love interest liever op hun fysieke pluspunten door díe delen van zichzelf te accentueren die fysieke aantrekkelijkheid vergroten. Wanneer het op daten aankomt, zullen we dus alles uit de kast moeten trekken om een ander te verleiden. Willen we deze date liever óp de kast jagen dan doen we er goed aan iets aan te trekken, waarin het lijkt alsof het rechtstreeks van de kinderafdeling of een senioren paspop lijkt te zijn gekomen. Wanneer we niet alleen lichtjaren te jong of oud lijken voor ons pak, maar het daarnaast ook nog eens te groot is, kunnen we helemáál inpakken.

De pasvorm

Onderzoeker Brown en zijn collega’s keken naar het effect van pasvorm en vonden bij zowél mannen als vrouwen een voorkeur voor kleding, die goed aansluit op het postuur, waardoor dit goed zichtbaar is. ‘Weg dus met die alles verhullende tenten,’ opperen ook de liefdesexperts van DTNG. ‘Dat buikje mag omarmd worden. Al is het maar door een trui, bloes, jas of tanktop, het zal ons wel vele malen sneller in de liefdevolle armen van een potentiële geliefde drijven.’

Kleur

Een andere factor die van belang bleek bij het al dan niet proberen te vergroten van de aantrekkelijkheid is kleur. Het blijkt dat mannen en vrouwen elkaars aantrekkelijkheid ook op basis van kleuren vaststellen. Waarop natuurlijk de vraag rijst welke kleur(en) dan het knapst wordt gevonden? Bij vrouwen is dit de kleur rood. Deze heeft zelfs zoveel invloed dat toen serveersters in een onderzoek van Guéguen en Jacob (2010)  werden opgedragen een rood uniform te dragen in de betreffende restaurants waar ze werkzaam waren, dit hun fooien aanzienlijk verhoogde. Bij mannen bleef dit gewenste effect helaas uit. Een verklaring daarvoor is dat rood bij mannen met agressie wordt geassocieerd. Daarbij worden uniformen of formele kledij in rustigere tonen vaak als mannelijker, professioneler en dus veiliger beoordeeld.

7 onthullende feitjes

Mocht je na bovenstaande suggesties nog steeds bij de pakken neer zitten voor een potentiële leuke date, trek het je niet aan, Psycholoog Karen Pine schreef een boek over de psychologie achter kleding en kwam met een aantal onthullende feitjes. Bij DTNG. vonden we deze 7 het meest opvallend. (Benieuwd naar alle 30 tips? Neem een kijkje op dtng.nl)

  1. Mensen gaan automatisch verder af staan van mensen die gedateerde of onmodieuze kleding dragen.
  2. Een man in een op maat gemaakt pak wordt als zelfverzekerder en betrouwbaarder beoordeeld dan zijn lotgenoot in een standaard pak.
  3. Het menselijk oog doet er langer over om langs drukke patronen te glijden, waardoor mensen die dit dragen forser lijken.
  4. Mensen zijn geneigd meer geld uit te geven aan iemand wiens kledingstijl op die van henzelf lijkt.
  5. Mannen checken zichzelf twee keer zo vaak in de spiegel of een reflectie van het raam/auto/computerscherm etc. (vul maar in) als vrouwen.
  6. Na het passen van kleding zijn mannen twee keer zo snel geneigd de gepaste items ook te kopen dan vrouwen.
  7. Diagonale lijnen maken slanker.

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?