Business

Waarom bedrijven steeds vaker een growth hacker in dienst nemen

Over growth hacking

In Amerika is de growth hacker al jaren een veelgezochte arbeidskracht bij bedrijven, met name bij de start-ups uit Silicon Valley en San Francisco. Maar de laatste paar maanden schieten de vacatures voor deze functie ook in Nederland als paddestoelen uit de grond. Wat is een growth hacker? En waarom nemen steeds meer bedrijven iemand aan om te ‘hacken’? We leggen het voor je uit.

Wat doet een growth hacker precies?

Een growth hacker of growth marketer is een slimmerik die de nieuwste marketingtechnieken toepast met maar één doel voor ogen: groei. Anders dan de rest van zijn collega’s is een growth hacker continu – en in een razendsnel tempo – bezig om zijn producten aan de man te krijgen, op welke manier dan ook. Bovendien is zo’n persoon van meerdere markten thuis: hij of zij is creatief, kan aardig coderen en is dol op data.

Bij growth hacking worden allerlei groei-ideeën genoteerd, uitgewerkt naar hypotheses en geprioriteerd op basis van gemak, vertrouwen en impact. Daarna volgt het in de praktijk brengen door middel van testen en experimenten. Werkt het niet? Dan gaat men terug naar de tekentafel en begint het testproces opnieuw. Net zolang totdat er succes wordt geboekt.

Growth hacker gif

De testjes die worden uitgevoerd dekken verschillende marketingdisciplines: van zoekmachineoptimalisatie (hoger in de resultaten bij Google) tot conversieoptimalisatie (bijvoorbeeld door te testen welke knopkleur beter werkt op een website). Over het algemeen gebeurt het meest online, maar van offline testen zijn growth hackers ook niet vies. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een klein cadeautje bij de bestelling van de klant doet? Wordt hij er dan zo blij van dat hij eerder aan zijn vrienden over jou zal vertellen? En hoe zorg je ervoor dat je klanten zo enthousiast zijn dat ze over jou gaan praten? Dit soort vraagstukken worden dus aan de lopende band getackeld.

AARRR!

Het werken aan de groei van een bedrijf gebeurt met growth hacking volgens het AARRR-principe. Spreek het woord eens uit en je begrijpt waarom dit de pirate metrics worden genoemd. Alle ideeën worden ondergebracht onder één van de vijf letters:

  • Acquisition: hoe bereik je mensen?
  • Activation: hoe zorg je dat ze aan de slag gaan met je dienst of product?
  • Retention: hoe zorg je dat ze dit ook blijven doen?
  • Referral: hoe zorg je ervoor dat ze het doorvertellen aan anderen?
  • Revenue: hoe zorg je ervoor dat het geld in het laatje brengt?

Lean zakendoen

Om de opkomende kleine bedrijfjes en de populariteit van start-ups te kunnen bijbenen is vernieuwen en innoveren belangrijk. Dat vraagt om lean thinking: weg van die traditionele processen en dat lange wachten op de goedkeuring van verschillende afdelingen binnen een bedrijf. In plaats daarvan wordt er snel gewerkt en geschakeld: ideeën en aannames worden verwerkt naar hypotheses en uitvoerig getest. Net zolang totdat je doelgroep tevreden is met je product. Je voelt ‘m al aankomen: dat is waar de growth hacker zich mee bezighoudt.

Growth hackers aan het woord

Nikky Hofland

Nikky Hofland studeerde Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam en werkte bij onder andere bij Sanoma en Rockstart. Momenteel komt ze als freelancer over de vloer bij verschillende bedrijven, zoals de ABN Amro bank en e-maildienst Revue.

Robin WoutersRobin Wouters studeerde Management & Consumer Studies met een specialisatie in consumentengedrag en is momenteel werkzaam als product owner en growth hacker bij Bleeve. Daarnaast is hij ook bij Philips op de innovatieafdeling te vinden waar hij teams op freelance basis helpt met het online testen van producten die over een jaar of anderhalf op de markt komen.

Wat is voor jou de definitie van growth hacking?

Nikky: “Growth hacking is het toepassen van allerlei hacks waarmee je een bedrijf op een snelle manier kunt laten groeien. Het zijn trucjes die een beetje op het randje balanceren van of het nu wel of niet wenselijk of oké is. Voor mij is growth hacking niet alleen het toepassen van deze hacks, maar ook het door en door kennen van je gebruiker en je product. Meten is weten en met gebruikers moet je praten. Als je een email wilt sturen naar je gebruikers om ze te heractiveren, na hoeveel dagen moet dat dan? Alle beslissingen moeten gebaseerd zijn op data. En dus ook je wat je aan marketing wilt doen.”

Robin: “Eerlijk gezegd ben ik  ben niet echt een fan van de term. In mijn ogen is dit de noemer voor een data-driven marketeer die zichzelf vermarkt. Daarnaast suggereert een ‘hack’ dat het om een ‘quick fix’ gaat, terwijl je uiteindelijk groei op lange termijn wilt realiseren. Om deze redenen heb ik het liever over growth marketing, waarbij marketeers aannames testen in experimenten en zich puur laten leiden door de data die hieruit volgt. Om deze experimenten uit te voeren en te analyseren worden er allerlei slimme tools gebruikt.”

Waar vind jij dat een growth hacker aan moet voldoen? Zijn er bepaalde skills die hij of zij moet hebben?

Nikky: “Ik denk dat je een flinke dosis nieuwsgierigheid moet hebben; altijd willen weten waarom iets beter scoort en met welke nieuwe tooltjes je dit kunt bereiken. Ook denk ik dat je analytisch en data-gedreven moet zijn: iemand die geen beslissingen neemt op onderbuik gevoel, maar alles wil testen en dit ook meteen doet.”

Robin: “Zorg dat je niet afhankelijk bent van developers en leer de basics van programmeren. Dat zorgt ervoor dat je zelf gemakkelijk experimenten en tests online kunt doen zonder dat je anderen daarvoor nodig hebt. Op deze manier lever je extra waarde aan je werkgever. Wat mij betreft moet je ook alles baseren op data. En ja, dat houdt in dat je je eigen mening en gut-feeling opzij moet kunnen zetten.”

Waarom denk jij dat een bedrijf juist nu een growth hacker moet aannemen?

Nikky: “Hoe groter het bedrijf, hoe meer data. Er wordt nog veel te weinig gedaan met al die informatie. Zonde! Een growth hacker kan ze namelijk nog veel meer inzichten geven. Een growth hacker zal niet zo snel tonnen uitgeven aan het verbeteren van je merk en zal ook niet zo snel een mediaplan maken; hij of zij zal eerder verschillende kanalen uittesten en uiteindelijk bepalen welk kanaal het meest waardevol is. Alles kan namelijk exact teruggerekend worden.”

Robin: “Corporates hebben over het algemeen moeite met de snelheid van startups: in plaats van het nemen van risico’s, worden deze zoveel mogelijk beheerst. Enerzijds wordt alles zo beschermd en worden aandeelhouders tevreden gehouden; anderzijds zorgt dit voor beperking van innovatie. Dat kan de toekomst van het bedrijf behoorlijk in gevaar brengen. Om mee te bewegen met de markt zie je dat corporates tegenwoordig ‘innovation labs’ inrichten met en daarvoor kleine, multi-disciplainere teams formeren. De perfecte plek voor growth marketers, want daar krijgen ze volop de kans om beslissingen te maken op basis van data. Het blijft wel een uitdaging om data voor zich te laten spreken en niet te vervallen in politiek. Daarom is het zo belangrijk dat je je hele organisatie opleidt hoe zo goed mogelijk van deze data gebruik kunnen maken: van het selecteren van nieuw personeel tot het opleiden van bestaande medewerkers. En nee, dit leren zij niet uit een boekje: de beste manier is door het gewoon te doen.”

Wist je dat kleding bijdraagt aan succes?

Maak kennis met House of Einstein: de leukste personal shopping service van Nederland. Ontvang een box met stijlvolle herenkleding voor zowel zakelijk als privé en ga perfect gekleed zonder zelf te shoppen.

  Gratis kledingadvies
  De persoonlijkste service via Skype en FaceTime
  Geen abonnement
  Kleding voor winkelprijzen 

Maak vrijblijvend kennis

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?