Business

Waarom je anno nu veel beter agile kunt denken en werken

Agile werken

Het is een term waar je vast eens eerder van hebt gehoord: agile. Een nieuwe manier van werken die perfect past in onze tijd, waarin men steeds minder klassiek zakelijk gekleed gaat. Maar wat is het nu precies, en wat kun je ermee? Jasper Harms, ervaren leidinggevende in de ICT-branche én klant van House of Einstein, vertelt.

Agile je vakantie boeken

Eerst even een klein voorbeeld: de vakantie. Die kun je van tevoren thuis minutieus plannen en boeken met behulp van reisgidsen en online reviews. Geen ongebruikelijk ritueel voor velen. Wat je echter ook kunt doen is alleen de heen- en terugvlucht boeken en de rest van de tijd opvullen op basis van wat en wie je tegenkomt. Deze laatste aanpak zou je agile kunnen noemen.

Behendig zakendoen

‘Agile’ betekent iets als ‘behendig’. De term kwam begin deze eeuw in zwang binnen de software-ontwikkeling. Daar wilde men af van logge IT-projecten die na maanden vertraging vaak niet aan de verwachtingen bleken te voldoen. Als antwoord daarop kwam de agile filosofie. Met als belangrijke bouwsteen: de iteratie. Er worden dan mini-projectjes binnen een vaste tijdspanne afgerond, waarna met alle belanghebbenden wordt bepaald hoe de volgende stap eruit komt te zien.

Agile breakup

Bron: goerp.nl

Zo werd het makkelijker om tijdig op te leveren, en zagen opdrachtgevers meteen wat de programmeurs van hun wensen hadden gemaakt. Bijkomend voordeel was dat op deze manier altijd de laatste inzichten konden worden meegenomen in de volgende iteratie. Bijvoorbeeld als een verzoek toch anders was bedoeld, of wanneer de concurrent met een innovatie kwam waarop snel gereageerd moest worden. Naast iteraties zijn het opleveren van werkende (tussen)producten en directe samenwerking van betrokkenen uit alle disciplines de belangrijkste aspecten uit de agile filosofie.

Inmiddels heeft deze aanpak ook buiten de IT zijn weg gevonden, zoals in de marketing. Omdat het bijvoorbeeld moeilijk te voorspellen is hoe klanten reageren op marketingacties, past het veel beter om in te spelen op werkelijk gedrag van klanten dan vooraf een heel plan op te stellen en daar aan vast te houden. Na het starten van een campagne bepaal je als marketeer op basis van vergaarde inzichten uit reviews, klantenfeedback en andere (big) data wat je de eerstvolgende iteratie gaat doen. Daar komt de growth hacker weer voor om de hoek kijken.

Nog even over die vakantie

Net zoals de een z’n vakantie het liefst helemaal vooraf regelt en de ander op Schiphol de eerst beschikbare last-minute instapt, moet deze werkwijze wel bij je passen. Je hebt namelijk geen jaarplan waarin is vastgelegd wat je gaat doen, maar bepaalt elke iteratie opnieuw wat de beste stappen zijn om je doel te bereiken. Je bent dus continu bezig met het bijstellen van je plannen. En dat kan best betekenen dat je iets wat je eerder gemaakt hebt weggooit om met iets anders verder te gaan.

Hoewel het geen excuus is om niet vooruit te denken, is de huidige maatschappij zo snel en complex dat er volgens mij geen andere manier is dan een beetje agile te zijn. Je kunt maar beter goed kunt worden in je aanpassen dan in proberen de omstandigheden te voorspellen en beheersen.

 

Smart casual outfits House of Einstein

 

Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding. Benieuwd wat we zoal versturen? Vraag dan enkele voorbeelden aan, zo kun je ontdekken of onze service iets voor jou is!

Vraag voorbeelden aan

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?