Business

Voor jezelf beginnen? 5 simpele tips voor startende ondernemers

Ling ondernemerstips

Ondernemen: ik heb er een haat liefdeverhouding mee. Er zijn momenten dat ik mezelf voor gek verklaar. Vooral als het tijdens borrels met vrienden gaat over dingen als:

  • Salaris (goh, zitten jullie daar al?)
  • Trainingen (ja lijkt mij ook heel leuk om mezelf persoonlijk te ontwikkelen)
  • Teamuitjes (naar Miami, waarom niet?)

Of wanneer ik lees dat bedrijven als Leapp en Senz Umbrellas moeten stoppen. Bedrijven waarvan ik de ondernemers van dichtbij volgde. Dat zijn de momenten dat ik me realiseer dat falen zo dichtbij succes ligt en dat er echt een geluksfactor is (al beweren investeerders en M&A-specialisten iets anders).

Toch prijs ik mezelf vaak extreem gelukkig. Want voor jezelf werken is de ultieme vrijheid om te doen wat jij denkt dat goed is. In de ochtend iets bedenken en in de middag al uitvoeren. Je bent dagelijks bezig met innovatie en de toekomst, weg met de gevestigde orde. Je legt heel makkelijk contact met andere ondernemers (groot en klein). En bovenal: je stelt je eigen team samen en werkt alleen samen met mensen waarin je gelooft.

Denk jij wel eens na om voor jezelf te beginnen? Of ben je recentelijk voor jezelf begonnen? Dan kun je wellicht wat tips gebruiken. Deze vijf hebben veel voor mij betekend.

Tip #1 – Hoog in de boom 🌳

Wil je iets gedaan krijgen? Mik dan altijd zo hoog mogelijk in de boom. Hiermee bedoel ik dat je de hoogste persoon qua hiërarchie in de organisatie moet aanspreken. Bij voorkeur dus de CEO, directeur of iemand als een sales manager. De reden is dat de mensen hoog in de boom vaak meer openstaan voor innovatie en vernieuwing. Zij hebben vaak bredere doelen en invloed op de langere termijnstrategie.

Bovendien kunnen zij ervoor zorgen dat anderen in de organisatie daadwerkelijk iets gaan doen. Als het van de CEO komt gaat men wel rennen. Als je door deze persoon ‘naar beneden’ wordt doorgestuurd naar ‘degene die hierover gaat’ heb je de perfecte binnenkomer en word je vrijwel direct serieus genomen.

Dit klinkt misschien ingewikkeld en onhaalbaar. Maar geloof me, mijn business-partner Jantien en ik passen dit nog steeds toe bij veel dingen die we doen. Van investeerders tot mensen uit sales en media. We gebruiken Google en LinkedIn voor het vinden van de juiste persoon en tools als Hunter en Twitter voor het vinden van contactgegevens (of we proberen het e-mailadres te raden en gaan door tot de mail niet bouncet).

Tip #2 – Prijsstrategie 💲

Een van de moeilijkste dingen van een startende ondernemer: wat is de prijs die ik vraag voor mijn dienst. Dit is natuurlijk erg afhankelijk van je product en de sector, maar zorg in ieder geval dat je niet te laag inzet en ga voor een torenhoog tarief.

Makkelijker gezegd dan gedaan, denk je misschien. Hoe kom je dan aan een track record en je portfolio van eerste klanten? Die geef je korting op het tarief omdat zij ‘early adaptors’ zijn.

Geef zo min mogelijk zomaar iets weg (zoals een lage prijs). Je mag klanten tegemoet komen maar laat het altijd expliciet weten als je cadeautjes weggeeft. Hiermee voorkom je dat je werk doet wat ongezien voorbij gaat. Nog een sales-truc van mijn schoonvader. Bij de vraag ‘Waarom het tarief zo hoog is’ vraag je altijd: ‘Waar vergelijk je het mee?’. Vervolgens kun je altijd zeggen: ‘Hoe zou dat komen, denk je?’.

Je kunt altijd terugvallen op kwaliteit. Heb de argumenten klaar die laten zien waarom jij het tarief waard bent.

Tip #3 – Grote namen 👨‍💻

Mensen kicken op bekende namen. Zorg dus voor klanten die aanspreken waar je op kan meeliften. Leuk dat je met een toffe, kleine start-up werkt. Maar het werkt in het begin – helaas – beter als je een paar grote bedrijven op je portfolio hebt staan.

Mensen zijn op zoek naar zekerheid, veelal omdat ze zelf bang zijn een foute keuze te maken. Ze kennen jou nog niet dus ze zoeken de bevestiging in de partijen waarmee jij samenwerkt.

Zo zijn wij met House of Einstein direct gestart met kledingmerken als Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Filippa K. Dit zorgde voor vertrouwen en professionaliteit in uitstraling.

Tip #4 – Je klanten en leveranciers als investeerders 💰

Heb je geen starterskrediet? Hoe irritant het ook is, het is de meest veilige positie om vanuit te starten. Je wordt namelijk gedwongen om creatief en kosteneffectief te werk te gaan. Denk voor de investeringen die nodig zijn aan partijen in de keten: toekomstige afnemers (klanten) en leveranciers bijvoorbeeld.

Dit is direct een heel belangrijke test. Willen klanten hier echt geld voor betalen? Geloven leveranciers in jou en je idee? Voor leveranciers is de investering relatief klein, omdat zij vaak kunnen investeren met hun eigen product.

Toen wij startten met House of Einstein hadden we geen geld voor een collectie. We zijn langs de merken gegaan om hun te overtuigen van ons nieuwe retail-model. Een aantal geloofde in ons en in de business. We mochten gebruik maken van hun collectie om ons idee te testen. Hierna zijn we op zoek gegaan naar 30 mannen die onze service wilden proberen, betalende klanten. Zij zorgden voor onze eerste omzet. Uiteindelijk zijn we gegroeid tot een serieuze partij die duizenden mannen per seizoen helpt aan een persoonlijke samengestelde kledingbox. Maar zonder het prille geloof van leveranciers en klanten in het begin hadden we nooit kunnen starten.

Tip #5 – Maak van sales een team-effort 🤝

Als ondernemer kun je je niet verschuilen achter to do’s. Je zult zelf moeten knokken om betalende klanten te krijgen en houden. Het is mijn heilige overtuiging dat het hele bedrijf sales-minded moet zijn. Dat betekent niet dat iedereen in het team de verkoper moet zijn, maar geloof me, iedereen kan íets toevoegen aan het sales-traject. Denk aan lijstjes van potentiële klanten maken, een goede e-mail schrijven, een visual maken voor potentiële klanten of nadenken over nieuwe campagnes of acties.

Door van sales een team-effort te maken, laat je zien hoe belangrijk het is. Het zorgt voor teamwork en creativiteit. Zorg dat sales hetgeen is waar iedereen de dag mee start. De ‘10 voor 10’ regel heeft ons vaak geholpen: voor 10:00 u moesten Jantien en ik tien potentiële klanten hebben gebeld. Dit soort simpele trucs hebben grote impact gehad op ons succes.

Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding. Doe de quiz, geef je voorkeuren door en we gaan voor je aan de slag!

Bestel je persoonlijke box

BewarenBewaren

 

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?