Ongecategoriseerd

Het begin van een nieuw jaar, tijd voor bezinning

end of year post

Een nieuw kantoor, een nieuwe site, een nieuwe business én weer enorme omzetgroei (en ook nog twee babies!). Het jaar 2018 van House of Einstein was vrij intens. Met meer dan 3000 zendingen en grote pieken in het seizoen kun je je voorstellen dat het hier soms een gekkenhuis is. Ik neem je graag mee in onze lessons learned van het afgelopen jaar.

#1 Create your own buzz

Met roots in Delft is PR niet altijd ons sterkste punt. Toch hebben we met de jaren geleerd hoe we buzz in de media kunnen veroorzaken. In januari vond weer de Best Geklede Ondernemer van het Jaar verkiezing plaats. Dit keer met juryleden van o.a. Linda, Quote en Sprout. De winnaar was Jorg Ruis, die met zijn bedrijf Culture Builders werkt aan te gekke bedrijfsculturen. De wedstrijd werd door verschillende online magazines opgepakt. ‘Free publicity doesn’t come for free’. Het kost veel tijd en moeite, maar de resultaten zijn zoveel beter dan betaalde advertenties.

In februari mochten we ook nog schitteren in een nieuwsitem bij RTL Nieuws, over het feit dat mannen steeds meer uitgeven aan kleding. Ja, dan moet je bij ons zijn natuurlijk!

#2 Kwaliteit boven snelle groei

Begin 2018 hebben we met diverse investeerders gepraat. In de gesprekken werd duidelijk dat er vaak geen match was. Het business model van House of Einstein draait op mensen (de Outfitters). Daarnaast hebben we een flinke voorraad van kleding. Twee zaken waar de meeste investeerders niet blij van worden. Tijdens de gesprekken voelden we de druk om te standaardiseren om massaal uit te kunnen rollen. We realiseerden ons toen dat we nooit aan onze core value willen komen: het leveren van een écht persoonlijke service en hoge kwaliteit kleding.

We hebben besloten om te gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Elke box is uniek en met zorg en aandacht samengesteld. Outfitters hebben hun echte naam en communiceren op eigen houtje met hun klanten. We willen House of Einstein ‘mooi’ houden, met een sterke collectie voor een duidelijke doelgroep. De investering hebben we besloten niet op te halen, we zijn een andere koers ingeslagen.

#3 Een nieuwe business

Op het moment dat we besloten om House of Einstein ‘mooi’ te houden, kwam er een nieuwe kans. We werden door diverse partijen benaderd om mee te denken over hoe een ‘boxconcept’ voor hun zou kunnen werken. Door het openstellen van ons platform aan deze retailers kunnen we alsnog de grootste personal shopping service van Europa worden. De partijen hebben hun eigen personal shoppers en voorraad, wij leveren het systeem waarmee zij op een efficiënte manier kunnen werken. Hiermee kunnen we de kwaliteit en exclusiviteit van House of Einstein behouden, en tegelijkertijd andere doelgroepen bereiken.

Inmiddels is in november de WE Box live gegaan, in samenwerking met WE Fashion.

we fashion & house of einstein

En er zit een aantal andere partijen in de pipeline. Soms krijgen we de vraag of dit niet kannibaliserend werkt voor House of Einstein. Wij geloven van niet omdat deze partijen een andere stijl, expertise en doelgroep hebben. Wij geloven dat personal shopping kan werken voor veel verschillende doelgroepen. Met het openstellen van ons platform bieden we andere retailers de kans om dit concept aan hun eigen doelgroep te bieden.

#4 Het belang van duurzaamheid

Met programma’s als Genaaid is de wereld weer een stukje bewuster als het gaat om kledingproductie. Wij vinden het belangrijk dat je duurzame kleding vindt in jouw box. Duurzaam betekent voor ons: kleding die je lang kunt dragen en bij voorkeur duurzaam is geproduceerd. Daarom proberen wij zoveel mogelijk artikelen in te kopen van merken als Knowledge Cotton Apparel, Nudie Jeans en Kings of Indigo. Bij onze andere merken zijn we ook steeds meer gaan letten op herkomst en productieproces: bij het bestaan van een duurzaam alternatief zullen wij altijd daarvoor kiezen. Verder werken wij graag samen met Nederlandse merken en lokale ondernemers, zodat we ook innovatie en ontwikkeling van het lokale ecosysteem bevorderen. Tijdelijke trends skippen we, de kleding in je box is jarenlang in de mode.

#5 Wees zorgzaam

Het enige dat wij als management moeten doen is de randvoorwaarden creëren waardoor ons teamgoed kan werken. Of het nou gaat om software, kantoor, werksfeer of de communicatiemogelijkheden met klanten. Sinds ik terug ben van mijn verlof is het voor mij weer duidelijk hoe belangrijk het is om goed voor je bedrijf te zorgen. En dit betekent dat je veel energie moet stoppen in je mensen en kantoor.

We zijn vorige maand verhuisd en hebben besloten zelf flink te klussen, omdat het zo belangrijk is om een fijne werkplek te creëren waar iedereen zich goed voelt. Dat heb ik dan weer van Jorg geleerd, werk aan een goede bedrijfscultuur, en je mensen doen de rest… (Bij deze even snel dan: dank aan team Einstein voor alle inzet in 2018!).

yoga met house of einstein

Yoga’en met het team, zodat we daarna weer door konden knallen 💪

 

Op een een heerlijk, stressloos en succesvol 2019. Vind je het leuk om ons kantoor te zien en het team achter House of Einstein te ontmoeten? In februari houden we een Office Warming met Sample Sale. Stay tuned!


Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding.

aanmelden

BewarenBewaren

 

Nog geen reacties

Wat vind jij?