Over ons

Een terugblik op 2015

terugblik foto

Happy new year! We wensen je een geweldig 2016  vol interessante professionele vlieguren gecombineerd met vele onvergetelijke momenten met vrienden en familie. Hoe ging het met House of Einstein in 2015? Wat hebben wij geleerd? Neem een kijkje in de keuken van onze start-up.

Het roer om: over het ophalen van de investering

Begin 2015 waren Ling, Marije en ik de enige fulltime werknemers van House of Einstein. We zeiden tegen elkaar: het roer moet om. We hebben een gaaf bedrijf, alleen de groei gaat te langzaam. Al 2,5 jaar groeiden we op eigen kracht. Daar zijn we nog steeds heel erg trots op. Maar we wilden meer en sneller. Bovendien wilden we zelf als ondernemers meer leren.

“Van niets hebben we zoveel business judgement geleerd als van de gesprekken met investeerders en de mensen die ons op de achtergrond – geheel belangeloos – coachten in het proces.”

Wil je een goedkope MBA doen? Start een bedrijf en haal een investering op. Althans, als je iets wilt leren over de eerste groeifase van een bedrijf. Kwantitatieve zaken, maar juist ook minder tastbare zaken zoals het gehele proces en het bouwen van relaties. Van niets hebben we zoveel business judgement geleerd als van de gesprekken met investeerders en de mensen die ons op de achtergrond – geheel belangeloos – coachten in het proces. Waarom? Omdat je het leert door het te doen. Je wordt geforceerd een business model te kwantificeren en het gedrag van het model te kennen. Niemand heeft het template voor jouw business case. Je zal zelf aan de slag moeten met een model dat precies past bij jouw business en sector. Bovendien moet je relaties managen met types die zich niet laten managen… Over uitdagend gesproken!

Fotos terugblik

Onze belangrijkste lessons learned met betrekking tot de investering:

Maak van data je kracht
De eerste fase van het ophalen van een investering ben je met name bezig met data. Bij voorkeur reële data uit je business. Zorg dat je de belangrijkste gegevens op een rijtje hebt. Hierdoor ben jij in charge. Jíj weet hoe het business model in elkaar zit. Zorg dat je hier helemaal zeker van bent en zoek desnoods hulp van nerdy vriendjes die ook houden van Excel. Let op: dit zijn níet je potentiele investeerders. Er is bovendien – helaas – geen ‘template’ voor jouw model, een B2B bedrijf heeft een ander business model dan een B2C bedrijf. Je zal dus zelf aan de slag moeten gaan. Wel kun je andere ondernemers vragen hoe hun model is opgebouwd. Zodra je het model hebt is er geen reden meer voor onzekerheid. Investeerders zullen je testen door allerlei uitspraken over die data. Onze ervaring? Of ze begrijpen het zelf niet óf ze denken altíjd alles zelf beter te weten. En bedenk: de beste investeerders zijn investeerders die niet denken dat ze alles weten, waarom zouden ze anders in een ander investeren?

Bereid het gesprek voor als een salesgesprek
Als ondernemer verkoop je in feite een gedeelte van je bedrijf. Zie het gesprek dus ook als een salesgesprek. Dat betekent: vooral horen waar de tegenpartij naar op zoek is – niet zelf praten over je product of service. Verder ga je op zoek naar gemeenschappelijkheid en stel je dieptevragen. De voordelen? Jij weet meteen of de investeerder bij jou past en je kan de rest van je verhaal aanpassen op de behoefte van de investeerder. Wij deden dit door steevast aan het begin van het gesprek te beginnen met de vraag: naar wat voor investering ben je op zoek? Wat is de gemene noemer in jouw investeringen? Dat zorgde meestal voor een ongemakkelijke situatie, dit had de investeerder tenslotte niet verwacht, maar het had altijd het gewenste effect. Kom je erachter dat jullie geen match zijn? Neem zo snel mogelijk afscheid, nog voordat jij je kostbare data hebt gedeeld.

You need a first mover
Je bent een relatiemanager en dus moet je momentum creëren. Momentum waarin iedereen neigt naar: ‘ja ik wil!’. Dit is het moeilijkste aspect van het ophalen van een investering. Wat ons enorm heeft geholpen was een first mover, iemand die zei: ‘I’m in!’. De desbetreffende man wilde niet in zijn eentje investeren: er moest een investeerder bij. Zijn ‘ja’ opende deuren bij veel andere investeerders. Uiteindelijk zijn we niet met hem in zee gegaan, maar we realiseren ons wel dat hij het vuurtje heeft aangestoken. Denk dus na over het proces. Ga sowieso in gesprek met meerdere partijen tegelijkertijd. En bedenk wie jouw first mover kan zijn (of gebruik de oude truc: ‘fake it until you make it’).

Een nieuwe fase voor House of Einstein

De investering geeft ons ruimte om onze plannen te realiseren. We hebben mensen aangenomen die werken aan groei en professionalisering van onze bedrijfsprocessen. Zo zijn er nu continu programmeurs bezig om onze operatie te automatiseren, en de door ons zelf ontwikkelde systemen stabiel te maken. We maken en bedenken alles zelf, zodat het systeem helemaal aansluit op onze service. Omdat we het business model nu al 3,5 jaar kennen, is het voor ons vrij eenvoudig om het te ontwikkelen. Het systeem zorgt ervoor dat de Outfitters efficiënt en gestructureerd kunnen werken, zodat ze hun volledige aandacht en tijd kunnen besteden aan het persoonlijk helpen van klanten.

Hoewel het team groter is, zijn er ook een aantal dingen niet veranderd. Wij zijn (en blijven) als oprichters zelf Outfitter en hebben dus dagelijks contact met klanten. Wij geloven dat dit essentieel is om een bedrijf te ontwikkelen waarbij de klant centraal staat. Bovendien is het onze persoonlijke wens om zelf onderdeel te blijven van de core business: we vinden het werk te leuk om niet te doen. We hebben passie voor het vak en willen de anderen in ons team hiermee aansteken.

Foto's terugblik

Bij de groei hoorde ook de verhuizing van ons Leidsch kasteel naar een Amsterdams kantoorpand bij Sloterdijk. Weliswaar met een groot hoofd van Einstein op het gebouw achter ons, maar toch is het anders. Onze naam en huisstijl is namelijk geheel gebaseerd op ons vorige pand. Echter zijn we zelf erg blij met de verhuizing. Meer ruimte en een logischere indeling zorgt voor meer werkcomfort. Het oogt misschien minder romantisch, maar binnen is het net zo gezellig (we hebben namelijk de halve inboedel meegenomen). Benieuwd? Uiteraard kun je nog steeds bij ons langskomen. Onze collectie herenkleding is nog steeds inhouse en we hebben een Outfitting room waar je direct kleding kan passen. (Langskomen? Laat even weten wanneer!).

Toekomstmuziek

Wij zijn een service, kleding is slechts ons business model. Dat is en blijft ons mantra. Dat betekent dat echte persoonlijke service bij ons centraal blijft staan. De Outfitters worden getraind op luisteren: your wish is our command. Je kan bij ons geen box ontvangen zonder een Outfitter gesproken te hebben en elk product dat een klant ontvangt is door de handen van een Outfitter gegaan.

“Onze ambitie is de hoogste klanttevredenheid en het hoogste serviceniveau.”

Nu naast Cloakroom en Outfittery ook de Bijenkorf start met een soortgelijke service, begrijpen wij meer dan ooit dat we aan onze visie en werkwijze vast moeten blijven houden. Het concept is hetzelfde, het verschil zit hem in de werkwijze, de persoonlijke benadering en de collectie. Onze ambitie is de hoogste klanttevredenheid en het hoogste serviceniveau. Omdat wij geloven dat onze doelgroep hiervoor bij ons komt. Hoog op onze wishlist staat het aanbieden van onze service aan vrouwen. We mogen eigenlijk geen valse beloftes maken, maar het zou mooi zijn als we dit jaar in ieder geval een pilot kunnen starten met vrouwen. (Interesse? Mail me!)

Kortom, 2015 was voor mij: signed, sealed, delivered! Zoveel meer actieve klanten, meer dan 5.000 likes op Facebook. We groeien gecontroleerd, nog steeds met name via tevreden bestaande klanten. En dat hebben we gevierd met het team:

 

De uitdagingen voor 2016 zijn sky-high. Met de investering komen meer verantwoordelijkheden en hogere targets. Ik heb er zin in. We’re just getting started…

Wil je ons helpen met groeien? Overtuig anderen van onze service. In de maand januari krijg jij €50 cadeau via deze exclusieve link als je je eerst box bestelt. Ben je een bestaande klant? Mail ons dan even, dan regelen wij korting voor je.

Over House of Einstein

Dit is de blog van House of Einstein: dé online personal shopping service voor mannen. Ontmoet je persoonlijke Outfitter via Skype of Facetime. Op basis van deze kennismaking stelt zij een box met herenkleding voor jou samen. Meld je aan en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.

Meer informatie →

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?