Lifestyle

Telefoons uit: tijd voor Black Mirror

black mirror

Smalltalk dreigt te verdwijnen uit onze samenleving. Door ons intensieve smartphone- en socialmediagebruik gaan onze sociale skills in het echte leven achteruit. We beleven festivals en concerten vanachter het schermpje van onze telefoon, kijken niet op van onze telefoon als we onze boodschappen afrekenen en swipen ons een ‘smartphone-duim’, terwijl de ware misschien net op straat voorbijwandelt. Wist je dat Uber zelfs een optie ‘quiet preferred’ heeft, voor als je geen zin hebt om ook maar een woord te wisselen met de taxichauffeur? Dat technologische ontwikkelingen zoals de smartphone drastische gevolgen kunnen hebben voor de samenleving, is iets wat Charlie Brooker, de maker van hitserie Black Mirror, al langer wist. Al zijn de gevolgen van de technologische ontwikkelingen die hij schetst toch vaak nét wat meer duister. Wij zetten een aantal afleveringen op een rijtje die zéker de moeite waard zijn. Omdat je alle afleveringen los van elkaar kunt bekijken, kun je de serie in willekeurige volgorde verorberen. Telefoons uit graag, dan kan de show beginnen.

National Anthem, S1E1

Het Black Mirror-avontuur gaat van start met een aflevering die al direct niet voor tere zieltjes is. De Engelse prinses Susanna wordt gekidnapt. Zij is erg actief op Facebook, en een echte publiekslieveling. In een YouTube-filmpje maken de ontvoerders hun krankzinnige eisen wereldkundig. De prinses wordt vrijgelaten als de Engelse premier binnen 8 uur, jawel, seks heeft met een varken. Doet hij dat niet, dan zal de prinses worden vermoord. O ja: de verschrikkelijke daad moet live worden uitgezonden op alle tv-kanalen. Omdat het niet duidelijk is wie de daders zijn, valt er niet te onderhandelen over de eisen. Het verhaal speelt zich af in een samenleving waarin de publieke opinie leidend is. Het nieuws over de ontvoering heeft zich inmiddels verspreid als een olievlek, en het hele land heeft het nergens anders meer over. Uit peilingen onder het volk blijkt dat de meerderheid van mening is dat de premier gehoor moet geven aan de eisen van de ontvoerders. Wanneer hij dit niet doet, betekent dat niet alleen dat de prinses doodgaat, maar óók dat zijn politieke carrière einde oefening is. Wanneer de ontvoerders een afgehakte vinger laten zien, wordt de tumult nog eens extra aangezwengeld. Dit klinkt bij elkaar allemaal heel ongeloofwaardig en absurd. Toch is het verhaal zó realistisch en met zoveel overtuigingskracht neergezet, dat je er compleet in wordt meegezogen. Wedden dat je geen één keer de behoefte hebt om op je telefoon te kijken, of om de planten water te geven? Maar de boodschap van de aflevering is eigenlijk het meest huiveringwekkend. Want de gedachte dat het mogelijk is om met één filmpje een hele mediastorm te ontketenen, de regering compleet onder druk te zetten en daarmee de hele samenleving te bepalen, komt wel erg dichtbij.

White Bear, S2E2

Victoria wordt wakker in een huis terwijl ze is vastgebonden op een stoel. Ze weet niet wie ze is, en waar ze is. Terwijl ze zich losrukt, ziet ze dat er een grote hoeveelheid medicijnen onder haar stoel ligt. Gedesoriënteerd verkent ze de rest van de omgeving van het huis. Haar oog valt op een lijstje met twee foto’s erin. De foto waarop Victoria innig samen met een man op staat, en een foto van een jong meisje, doen allebei geen lampje branden. Op de twee aanwezige tv’s in het huis is een signaal te zien: een zwart scherm met een flikkerend vaag, wit teken. Nog steeds heeft Victoria geen idee wat haar overkomen is. Ze rent het huis uit, de straat op, en roept kreten als ‘Help!’ en ‘Kan iemand mij vertellen wie ik ben?’ Vanachter een raam van een woonhuis staat iemand haar met een emotieloos gezicht te filmen met een smartphone. Dan staat Victoria ineens oog in oog met een enge man. Hij draagt een zwart masker waarop hetzelfde witte teken te zien is als op het tv-scherm, en richt een groot geweer op haar. Schreeuwend en huilend vlucht Victoria van hem weg, verder de wijk in. Omdat ze ook nog eens wordt nagezeten door enge mensen met een dierenmasker en messen in hun handen, moet ze steeds harder rennen.

Gedurende haar vlucht lijkt het erop alsof Victoria continu slachtoffer is van het ‘bystander-effect’. Want alle normaal uitziende mensen die Victoria in haar grote paniek aanklampt, doen niets behalve haar zwijgend filmen met hun smartphone. Dan kruist Victoria het pad van Jem, een meisje dat net zoals Victoria op de vlucht is. Jem legt Victoria uit dat het signaal op de tv afkomstig is van de zogenaamde ‘White Bear’-zender. Al die filmende mensen zijn volgens haar inmiddels ten prooi gevallen aan het signaal dat de zender uitzendt, en hierdoor passieve toekijkers geworden. Op diegenen die niet ontvankelijk zijn voor het White Bear-signaal – mensen als Victoria en Jem dus – wordt een moordende klopjacht gemaakt. Jem neemt Victoria mee op haar zoektocht naar White Bear met als doel om de zender uit te schakelen, terwijl ze buiten schot proberen te blijven. Gedurende deze spannende race weet Victoria nog steeds niet wie zij is. Wat gebeurt er als ze daar toch uiteindelijk achter komt? Wederom is dit een verhaal dat je niet loslaat – van de eerste seconde tot de spannende en schokkende ontknoping.

Hang the DJ, S4E4

In ‘Hang the DJ’ volgen we Frank en Amy, twee mensen die meedoen aan een hypermodern datingprogramma ‘The System’. Net als de andere The System-deelnemers hebben zij een anonieme, op Siri lijkende ‘datecoach’, met wie zij via een portable communiceren. Op basis van allerlei verzamelde data bepaalt de datecoach met wie de deelnemers daten, en hoe lang zij vervolgens aan elkaar vastzitten. Dat kunnen drie uren zijn, maar ook, slik, een half jaar. Waar je heden ten dage na een vruchteloze date gewoon kunt ophouden met appen, zit je dus nu aan elkaar vast tot een bepaalde vastgelegde houdbaarheidsdatum. Het lijkt de coach bij het vaststellen van deze datum niet uit te maken of de stellen daadwerkelijk bij elkaar passen. En dat al die dates binnen The System plaatsvinden binnen een bungalowpark, maakt het er ook niet meer inspirerend op.

Enfin, Frank en Amy worden aan elkaar gekoppeld. Hoewel ze slechts 12 uur met elkaar mogen doorbrengen van de coach, merken ze meteen dat ze een klik hebben. Maar helaas: na de date worden Frank en Amy door The System allebei weer gekoppeld aan andere, veel minder leuke partners. Zo moet Frank het bijna een half jaar zien uit te houden met een vrouw die hem steeds beledigt, en moet Amy haar tijd doorbrengen met een dude die weliswaar knap is, maar constant bloedirritante geluiden maakt. Een hele poos later zit er toch een weerzien à la The Notebook in tussen Amy en Frank, en bloeit de liefde tussen hen compleet op. Wat blijkt: er valt toch heel wat te beleven in een gaar bungalowpark, zolang je er maar met de juiste persoon bent. ‘Zou dit eigenlijk een simulatie zijn?’ grapt Frank, als ze samen aan de rand van een vijver staan. Zou het? Hoewel ze allebei hopen dat er een werkelijkheid wordt geschetst die zij samen tegemoet gaan, beslist de coach tot hun grote frustratie anders. Om toch die ‘happily ever after’ te beleven, zit er maar één ding op: fuck the system!

Smithereens (S5E2 & Striking Vipers (S5E1)

De meningen in recensieland zijn erover verdeeld. Maar als je het ons vraagt, zijn de nieuwste afleveringen van het laatste seizoen ook zeker de moeite waard. In ‘Smithereens’ volgen we een taxichauffeur die duidelijk psychische problemen heeft. Hij is erop gebrand om mensen op te pikken die bij Smithereens werken – een groot socialmediabedrijf dat op Facebook lijkt, ook wat betreft het privacybeleid. Wanneer hij een Smithereens-werknemer te pakken heeft, houdt hij deze onder schot en gegijzeld in zijn taxi. Zijn eis? Hij wil bellen met de grote baas – Marc Zuckerberg, alleen dan de zen-versie met bruin haar in een staartje – en hoopt dat op deze manier te bereiken. Aangezien deze grote baas niet kantoor houdt in het bedrijfspand maar ergens op een of andere bergtop waar hij ook kan mediteren, is dat nog best een uitdaging. Hoe langer het duurt voordat het plan lijkt te slagen, hoe meer de spanning oploopt, en hoe duidelijker de ware motieven van de getroebleerde taxichauffeur worden.

In Striking Vipers ontdekken de twee goede vrienden Danny en Karl een nieuwe VR-game; eentje die helemaal bezit van je neemt en je letterlijk meesleept in een andere wereld. De twee vrienden spelen het vechtspelletje met twee karakters: een mannelijke en een vrouwelijke vechter. Op een gegeven moment ontdekken ze dat de karakters meer kunnen doen dan alleen maar met elkaar vechten, en vallen ze elkaar hartstochtelijk zoenend in de armen. Dit willen ze opnieuw beleven, en opnieuw en opnieuw. De twee raken verslaafd aan het spel, en aan de gameversies van elkaar. Omdat het allemaal zo realistisch aanvoelt, lijkt ook hun relatie in de echte wereld een interessante wending te krijgen. Maar omdat Danny gewoon thuis een vrouw heeft zitten, lopen het drama, de verwarring en de twijfels hoog op.

Er is nóg meer

Dit was nog maar een kleine selectie, want er zijn nog veel meer afleveringen die echt de moeite waard zijn. ‘Nosedive’ (S3E1) haakt mooi in op de waanzin van het perfecte Instagramleven, en ‘Black Museum’ (S4E6) roept de vraag op of de serieschrijvers ook zieke geesten hebben (want: hoe krijg je het verzonnen?). En als je van gamen houdt, dan is naast ‘Striking Vipers’ ook ‘Playtest’ (S3E2) echt een aanrader. Hierin raakt een millennial verzeild in een revolutionaire game, die bezit neemt van je gedachten én je grootste angsten. Hoe deze horror-achtige aflevering afloopt? Dat moet je zelf maar gaan bekijken. Hopelijk kun je dan nog lekker slapen.

 Smart casual outfits House of Einstein

 

Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding.

Bestel je box

BewarenBewaren

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?