Business

Wat Shark Tank en Dragon’s Den je leren over pitchen bij investeerders

investeerders

Al jaren zijn de tv-shows Dragon’s Den (UK) en Shark Tank (USA) populair. Beide programma’s kennen hetzelfde format waarin gerenommeerde, internationale zakenbobo’s ideeën aanhoren van beginnende ondernemers. Businessplannen worden gepitcht, in de hoop een forse investering binnen te halen tegen een percentage equity. Het blijft een entertainmentprogramma, maar als je door al het spektakel heen kijkt valt er genoeg van op te steken. Ben je dus een beginnend ondernemer en ga je binnekort de hort op om geld binnen te harken? Of staat er al een afspraak gepland en moet je enkel nog die angel investor overtuigen voor jouw start-up? Met deze tips vermijd je knikkende knietjes en ga je zelfverzekerd de presentatie in.

Je boekhouding vertelt het echte verhaal

“Wat verwacht je om te zetten dit jaar en de komende jaren?”

Het is een veelgehoorde vraag in het programma. Toch weet niet iedere deelnemer hier goed antwoord op te geven.

Je kunt natuurlijk niet bij een investeerder aankloppen zonder je cijfers paraat te hebben. Hoe staat het met je verkopen? Hoeveel geld gaat er in en uit? Zijn er bovendien nog schulden? En hoeveel kost het om een klant binnen te halen?

Als je denkt dat de business zichzelf wel verkoopt, dan heb je het mis. Investeerders willen resultaat zien, of op zijn minst potentie dat het boeltje gaat renderen. Je boekhouding vertelt het echte verhaal, en daar kan een dosis passie niet tegenop. Mark Cuban uit Shark Tank beaamt dat.

Mark Cuban“I think passion is overrated. Everyone has a lot of passions. I have a passion for sports – a passion for music. That doesn’t make it a business, and that doesn’t make you qualified to run the business.”

 

Verdiep je in de markt

Maar met enkel een gezonde balance sheet red je het niet. Je moet het wel kunnen waarmaken; en dat vergt kennis van de markt. Weet dus wie je concurrentie is en onderzoek deze grondig. Wat heb jij te bieden ten opzichte van hen? Bij het schrijven van je plannen heb je vast de welbekende SWOT-analyse toegepast. Plant die usp’s van je onderneming van tevoren goed in je hoofd.

Als je bovendien je huiswerk goed hebt gedaan, weet je ook of je uniek bent met je product of dienst. Laat die investeerder je niet op je nummer zetten en bereid je goed voor om pijnlijke momentjes te voorkomen.

Wees ook realistisch over de markt waarin je wilt opereren, want er is al een flink aantal ondernemers in de show voorbij gekomen dat geen idee heeft hoe een bepaalde industrie werkt. Apps of diensten voor de voedselindustrie moeten het opboksen tegen de grote spelers van het land. Weet dus waar je aan begint en laat je niet leiden door naïviteit.

Houd je hoofd koel bij kritische vragen

Er is waarschijnlijk maar een handjevol ondernemers dat een feilloze pitch aflevert. Investeerders hebben heus wel een flinke lijst met opmerkingen klaarliggen. Wat voor hen als een goede, kritische vraag wordt beschouwd kan bij jou overkomen als een aanval op je levenswerk. Laat je op zo’n moment niet leiden door emoties: houd je hoofd koel en probeer de vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

Laat je ego thuis

Sommige ondernemers uit Dragon’s Den en Shark Tank sloegen de plank totaal mis. Ze lieten zich leiden door hun grootheidswaan en vertelden op arrogante wijze over hun geweldige plannen en prestaties. Laat je ego thuis, een investeerder heeft geen zin om je van geld te voorzien – laat staan om met je te werken – als je denkt dat je beter bent dan hem.

Eén van de slechtste (doch vermakelijkste) pitches uit de geschiedenis van het tv-programma is die van Yuri Vasilyev. Een perfect voorbeeld van hoe het niet moet.

Bloed, zweet en tranen leveren bonuspunten op

De investeerders uit Dragon’s Den en Shark Tank kijken altijd eerst naar de cijfers. Uit de vele afleveringen van de tv-shows blijkt dat als je óók nog eens een goed, menselijk verhaal hebt waar de passie vanaf spat of waarvan duidelijk is dat er bloed, zweet en tranen in is gestoken, je dat chequeboek al klaar kunt leggen.

Zo had Sharon Wright met haar product ‘Magnamole’ een van de beste verhalen en pitches in de Britse versie van de tv-serie.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd

Er zijn van die kandidaten in de tv-show die de luxe hebben om te kiezen tussen investeerders. In sommige gevallen gaat men er zelfs met meerdere sharks of dragons vandoor.

Twijfel je tussen investeerders voor je product? Dan kun je altijd nog overwegen om meerdere geldschieters bij je project te trekken. Dan haal je dubbel de expertise en contacten uit het netwerk binnen. Het is niet de makkelijkste weg; als het je lukt mag je in je handjes knijpen.

presentation

Nog meer praktische tips nodig voor je pitch? Lees ook de presentatietips van Rens de Jong.

 Smart casual outfits House of Einstein

 

Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding. Benieuwd wat we zoal versturen? Vraag dan enkele voorbeelden aan, zo kun je ontdekken of onze service iets voor jou is!

Vraag voorbeelden aan



BewarenBewaren

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?