Business

Op je slippers naar de klant? Dat mag wel wat representatiever

Op je slippers naar de klant

Send.

Daar gaat weer een kledingvoorstel voor een bedrijf. De eigenaar kwam hier op de koffie:

“Ik kwam een werknemer in korte broek en slippers tegen op onze parkeerplaats, op weg naar een klant. Dat was de druppel.”

Zijn oplossing was vrij rigoureus: voor iedereen kleding om in te werken. Drie broeken en vijf overhemden per persoon. Schoenen en een riem moesten ze zelf maar regelen.

Behoorlijk heftig vond ik dit, en ik vroeg of zijn werknemers deze dresscode niet beknellend zouden vinden. Het tegendeel was waar: ze vonden het heerlijk. Ze hoefden zich geen zorgen meer te maken over wat ze dagelijks aan moesten trekken. Ze waren trots op de kleding en vonden het prettig dat ze herkenbaar waren bij de klant.

Ook hotelketens kloppen steeds vaker bij me aan. Het idee om voor iedere werknemer namelijk een zwart pak met wit overhemd aan te schaffen is nogal achterhaald. Tenenkrommend heb ik gekeken naar de documentaire over Het Amstel waarin een jonge, ambitieuze starter eerst even langs de ‘waskamer’ moet om zich een zwaar gedateerd pak aan te laten meten. Niet alleen ademt zo’n pak oude economie, wat dacht je van een beetje flexibiliteit met betrekking tot het weer? Echt vrolijk word je niet van een rooftop-barman die bij 30 graden staat te zweten in je cocktail.

Enfin. Het zette me als ondernemer in de mannenmode aan het denken. Zijn er meer werkgevers die kampen met dit probleem? Hoe zorgen we ervoor dat werknemers goed gekleed gaan zonder een soort eenheidsworst te worden? Is kleding überhaupt relevant?

Uit nieuwsgierigheid stuurde ik een kleine enquete uit onder 25 gerenommeerde ondernemers in mijn netwerk. Ondernemers uit verschillende branches, maar met name uit de startup- en digitale wereld.

Wat blijkt? Niemand heeft een formele dresscode. Vrijwel iedereen laat het aan de werknemers over. Wel wordt er verwacht dat werknemers zich altijd representatief kleden conform de bedrijfswaardes, ervan uitgaande dat de werknemers die kennen. Slechts een enkeling heeft het over een algemene richtlijn; een lijst van don’ts of een algemene consensus over wat wel en niet kan. Zelf gaan de ondernemers voor het grootste gedeelte smart casual gekleed. Maar ze hebben er ook geen problemen mee om zelf behoorlijk casual op kantoor te verschijnen. Ze passen het vaak aan aan de gelegenheden en afspraken op die dag.

Over wat niet kan zijn de leiders duidelijk: korte broeken, slippers, petjes en joggingbroeken. Eigenlijk alles wat je naar het strand aan zou kunnen doen is niet geoorloofd op kantoor. Half-afzakkende broeken door het ontbreken van een riem en ongestreken overhemden ziet men ook niet graag. Kleding van lage kwaliteit die slonzig zit is een no-go. Bij de dames liever geen te korte rokken of teveel bloot. Sneakers mogen van de meesten dan weer wel.

Opvallend dat ook veel werknemers die veel contact hebben met klanten zich casual kleden. Dat is dus blijkbaar geen argument meer om traditioneel zakelijk gekleed te gaan. We vinden het belangrijk dat de werknemers kleding aan hebben waar ze zich lekker in voelen en zichzelf kunnen zijn. Mits schoon, goed passend, niet versleten en liever ook geen rare teksten (‘My mum went to London and all I got was this lousy shirt’). Sommigen verwachten wat meer en gaan voor ‘smart casual’ in de vorm van een nette spijkerbroek, overhemd en liefst een jasje. Afgestemd op de situatie, maar altijd netjes met behoud van een zakelijke uitstraling.

De helft van de ondernemers vindt dat zijn werknemers wel stijladvies kunnen gebruiken, maar ze willen hun werknemers er liever niet op aanspreken. Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Op de vraag of kleding invloed heeft op je carrière is het antwoord een overduidelijke ‘ja’. Hier wordt ook al op geselecteerd tijdens de sollicitatie. Er goed uitzien helpt, het creëert meer kansen. ‘Slechte kleding moet gecompenseerd worden met heel veel vakinhoud’, antwoordde iemand in mijn enquête.

Kan ik dat dan interpreteren als: ‘alleen de grootste nerds mogen zich slecht kleden’?

Of als: ‘als je kleding goed is hoef je je minder te bewijzen qua inhoud’?

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?