Business

En zo leer je nog eens wat: interessante documentaires op Netflix

business documentaires netflix

Je weet hoe het beroemde gezegde gaat: work hard, Netflix uhh… ook hard. Heerlijk: uren hersenloos series wegkijken achter je laptop met een bak popcorn of chips. Maar geef toe: soms gaan die avonturen van Chandler, Rachel, Joey en de rest ook een beetje vervelen, en heb je gewoon behoefte aan iets met méér inhoud. Dan is het goed om te weten dat Netflix ook een heus aanbod aan documentaires heeft. Wij zetten een aantal aanraders op een rijtje, die ook best lekker wegkijken zonder een bak popcorn. Heb je morgen ook weer wat interessants te delen bij het koffiezetapparaat!

Fyre – het vetste festival dat nooit plaatsvond

Ultraluxe tenten, het meest fantastische eten geserveerd door sterrenchefs en hagelwitte stranden en strakblauwe zeeën. De promo’s van het Fyre Festival op Instagram zijn veelbelovend, en topmodellen als Kendall Jenner, Bella Hadid en Chanel Imam verkondigen dat zij niet kunnen wachten totdat het eindelijk zover is. Ook de line-up kan niet op, met grote namen als Major Lazer, Disclosure en Blink 182. Hoewel er geen concreet materiaal wordt verspreid van daadwerkelijke festivalvoorbereidingen en het allemaal best mysterieus blijft, wordt het festival zó gehyped dat alle peperdure kaartjes binnen no time uitverkocht zijn. Fyre Festival lijkt met de eerste editie in 2017 al groter dan Coachella te worden – een ander festival bestemd voor echte rich kids.

Het ‘brein’ achter hét festival dat je echt niet mag missen (#fomo), is ondernemer Billy McFarland. Een jonge hond die met zijn tomeloze energie een heel team van creatieve en intelligente mensen om zich heen weet te verzamelen. (En die met zijn smerige verkoopskills binnen een paar uur zó een paar miljoen euro weet los te peuteren bij welke investeerder dan ook.) Zijn team moet hem helpen om al de gemaakte beloftes aan het publiek waar te maken, en in een paar weken iets klaar te spelen waar je normaal zo’n twee jaar de tijd voor nodig hebt. Dit is een pittige uitdaging, die alsmaar pittiger wordt als de datum nadert en het ene probleem na het andere zich aandient. Omdat er ‘iets’ misging met het budget en met de logistiek, lijkt het ‘luxe kampeerresort’ uiteindelijk bijvoorbeeld meer op een vluchtelingenkamp, en bestaat de beloofde sterrenmaaltijd uit twee boterhammen met zompige kaas. En in plaats van de grootste artiesten op het podium knalt er blikkerige muziek uit de speakers. Zien hoe álles compleet uit de klauwen loopt, is meer dan je toegeven wil best vermakelijk om te zien. Maar minder leuk is de ravage die overblijft als het festival wordt afgelast. Bizar!

The secrets of Selfridge

Het is al jarenlang één van de favoriete tijdsbestedingen van mensen (en sorry voor de generalisering, maar vooral van vrouwen): shoppen. Urenlang winkels afstruinen, tot in den treure spulletjes bekijken, dingen passen, en misschien iets kopen. Wist je dat tot eind achttiende eeuw die situatie héél anders was? Er bestonden wel winkels met allerlei ‘waren’, maar wanneer je daar te lang aan het rondkijken was zonder iets te kopen, werd je er weggestuurd. Bovendien konden vrouwen, vanwege het gevaar op de straat, winkels alleen betreden wanneer zij geëscorteerd werden door hun chaperon, en soms ook nog eens toegangsgeld betaalden. Maar daar kwam verandering in toen in 1909 het luxe warenhuis Selfridges aan Oxford Street in Londen opende.

Als een pionier en slimme marketingman wist eigenaar Henry Selfridges ook in te spelen op de behoeften van de gewone vrouw (en man). Hij vroeg geen toegangsgeld en bood kleding en andere producten aan die pasten bij de tijdsgeest van toen. Bovendien werd de zaak van een toilet voorzien, zodat mensen tijdens het winkelen voortaan niet meer naar huis hoefden als ze naar de wc moesten. En waar personeel in andere winkels als vee werd behandeld door de baas, vond Henry goede arbeidsomstandigheden juist belangrijk.

Niet gek dat de zaken er voor hem en de zaak goed voor stonden, en dat hij door velen geliefd werd. Maar zijn succes kent ook een tragische keerzijde. Hoe dat precies zit? En wat Selfridges te maken heeft met de Eerste en Tweede Wereldoorlog, en met de suffragettes (de strijders voor het vrouwenkiesrecht)? Daar kom je achter in deze onderhoudende docu.

Dirty Money

Naast jonge honden die veel verdienen met een frauduleus festival, weten natuurlijk ook genoeg andere mensen in de wereld smerig veel cash te vangen, met smerige praktijken. In de zesdelige docuserie ‘Dirty Money’ worden grote schandalen van corrupte bedrijven belicht. Aflevering één, ‘Hard Nox’, draait om het sjoemelschandaal van Volkswagen dat in 2015 aan het licht kwam. Volkswagen is vanaf de oprichting vastbesloten om niet alleen de allergrootste autofabrikant van de eigen natie, maar van heel de wereld te worden. Na een groot dieptepunt in de jaren ’90, mede veroorzaakt door een dramatisch slechte verkoop in de VS, moet er iets gebeuren. Met een hippe commercial wordt een nieuwe diesel aan de (Amerikaanse) man gebracht: eentje die er niet alleen aardig uitziet en goed betaalbaar is, maar die óók nog hartstikke schoon schijnt te zijn en daarmee voldoet aan de strikte Amerikaanse regelgeving omtrent uitstootgassen.

Maar waar zit de adder? Omdat het Volkswagen niet op een normale manier lukt om te voldoen aan de Amerikaanse eisen, zet het bedrijf sjoemelsoftware in. Met vernuftige foefjes komen de auto’s inderdaad als ‘schoon’ uit de bus uit allerlei testen. Maar in werkelijkheid verspreidt de diesel grote hoeveelheden giftige stoffen, die serieuze gezondheidsrisico’s veroorzaken. Wanneer de eerste geruchten over de gemanipuleerde auto’s ontstaan, heeft Volkswagen inmiddels miljarden verdiend. Om verdere imagoschade te voorkomen, huurt Volkswagen een onderzoeksbureau in dat apen en zelfs mensen blootstelt aan de meest giftige uitlaatstof: stikstofdioxide. Uit deze onderzoeken moet natuurlijk blijken dat het allemaal wel meevalt. Maar het huiveringwekkende gegil en geschreeuw van de aapjes doet toch echt anders vermoeden. Schokkend is ook dat het Volkswagen, mede door het wegkijken van regeringen, ondanks alles tóch gelukt is om de grootste autofabrikant ter wereld te worden. Zuurstof!

In de overige afleveringen zetten de documentaireseries hun tanden in eveneens grote schandalen. Denk aan de Big Pharma die blijkbaar liever mensen de dood in jaagt dan hen beter maakt, en een product dat op het eerste gezicht zó onschuldig lijkt maar ook corruptie in de hand werkt: maple syrup.

Explained en Banking on Bitcoin

Heb jij een korte concentratieboog, maar wil je wel iets wijzer worden over allerhande interessante thema’s? Dan is ‘Explained’ echt een aanrader. Op een begrijpelijke, onderhoudende en grappige manier krijg je binnen korte tijd veel informatie te verstouwen over bijvoorbeeld het vrouwelijk orgasme, de destructieve werking van diëten en monogamie (spoiler: de mens is hier niet voor gemaakt). Ook interessant is de aflevering over cryptovaluta. Ben jij in het bijzonder gebiologeerd door de bitcoin? (Of snap je er na de ‘Explained’-uitzending nog steeds de ballen van?) Dan verwijzen je graag door naar de docu ‘Banking on Bitcoin’. Fijn is dat je, naast een inkijk in het ontstaan van de bitcoin, ook antwoord krijgt op allerlei ‘domme vragen’. Want hoe kun je nou eigenlijk afrekenen met zo’n elektrische munt, waarom jubelde bijna iedereen om deze uitvinding, en wie houdt in godsnaam de controle? En wat is ook alweer een ‘blockchain’? (Mocht je nou denken: ‘Jéétje, hoezo kun je dat nou allemaal niet weten?’ Sorry, pas na deze docu werden wij pas echte bitcoinnerds.) Uiteraard wordt er ook in het ‘Wie zit er nou achter de bitcoin?’-mysterie gedoken, en worden de donkere kanten van de bitcoin ook belicht. Genoeg feitjes om je collega’s mee om de oren te slaan, dachten wij zo.

Our Planet

Ten slotte huist er natuurlijk een Freek Vonk in ons allemaal, en gaat er niets boven een goede natuurdocumentaire. Maar de documentaire ‘Our Planet’ gaat veel verder dan alleen maar aapjes kijken, en is er een met een zwart randje. Aan de hand van prachtige beelden, omlijst door precies passende muziek, krijg je een inkijk in de wereld die de mens langzaam aan het kapotmaken is. De tranen springen je in de ogen als je ziet hoe een kolonie walrussen zich te pletter stort van een klif. Het commentaar van de documaker David Attenborough leert ons dat de beesten door de klimaatopwarming en het verdwijnen van de ijsplaten vaker aan land moeten zitten. Zonder dat ze dat doorhebben, verplaatsen de beesten zich steeds hoger op de kliffen. In hun zoektocht naar water zien ze zichzelf genoodzaakt om zich naar beneden te storten, waardoor ze te pletter vallen op de harde rotsen of elkaar verpletteren. Naast dit soort tragiek bestaat ‘Our Planet’ – gelukkig – ook uit genoeg vermakelijke en verwonderlijke (actie)beelden, zoals vogels die met elkaar hun ‘veroveringsdansje’ trainen, en een kudde van twintig hyena’s die het gevecht aangaan met één leeuw. Kijken wat ‘ie doet!


Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding.

bestel je kledingbox

BewarenBewaren

 

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?