Mode en Stijl

We have a winner! Jorg Ruis is de best geklede ondernemer van 2018

Jorg Ruis

No guts, no glory. Dat was de indruk die Jorg Ruis achterliet bij de vakjury. Een ondernemer die zich kleedt met lef en humor. Hiermee mag hij zich best geklede ondernemer van 2018 noemen. Zijn bedrijf Culture Builders helpt bedrijven een geweldige cultuur te creëren waar mensen hun beste werk kunnen doen. Zijn nieuwe avontuur als ondernemer besloot hij vast te leggen op Youtube, dat inmiddels zeer succesvol is. In zijn huis in Amsterdam overhandigden we de award, onder toeziend oog van zijn vrouw Sanny (eveneens YouTuber onder de naam Sanny zoekt geluk).

“Ik ben megablij met de award.
Een jaar geleden zei ik als geintje Boris: ik zou die prijs moeten winnen.”

jorg ruis

Jorg is een goede vriend van Boris Veldhuijzen van Zanten, winnaar van vorig jaar. Jorg was ook een van de eerste werknemers van Boris bij The Next Web. Met een kleine groep mensen zorgden ze voor explosieve groei van het nu wereldwijd bekende technologie-platform. “Bij The Next Web hadden we als eerste toegang tot de nieuwste tools en gadgets. Zo waren wij al aan het Tinderen terwijl er alleen nog drie collega’s op zaten.”

Na The Next Web vervolgde Jorg zijn carrière bij Messagebird. Sinds de jonge jaren was hij de drijvende kracht achter het merk en cultuur van het bedrijf. “Hier kreeg ik door dat ik eigenlijk meer een Chief Culture Officer was, in plaats van Chief Marketing Officer. Ik probeer samen met mensen de juiste mindset te creëren. Waar ik goed in ben is bedrijfsculturen neerzetten waardoor iedereen die er werkt gelukkig is en zo optimaal presteert. Elk bedrijf zou een Chief Culture Officer moeten hebben. Voorheen was HR een meer administratieve functie. De term alleen al, Human Resources, mensen zijn geen resources. Die tijd is gelukkig voorbij en steeds meer bedrijven begrijpen de drijvende kracht van een geweldige cultuur. Mijn missie met mijn bedrijf Culture Builders is om zoveel mogelijk mensen met plezier naar hun werk te laten gaan.”

Naast ondernemer is Jorg een succesvol YouTuber. “Door Sanny wist ik natuurlijk precies wat het inhield. Toen ik ging starten als ondernemer dacht ik, laat ik gaan vloggen als experiment. Ik ga als beginnend ondernemer vast hilarische fouten maken, en het is mooi om dat te documenteren. In het begin vond ik het niets, met zo’n camera over straat lopen en tot 2 uur s ‘nachts je video bewerken. Maar na 4-5 vlogs kwam ik erin. Inmiddels probeer ik wekelijks te posten, mits ik voldoende relevante content heb. Ik heb mijn niche doelgroep gevonden: ondernemers of mensen die willen gaan ondernemen, en studenten HR. Ik ben erachter gekomen dat er ruimte is voor volwassen vlogs.”

jorg ruis sanny zoekt geluk

Inmiddels zorgt de vlog voor een constante toevoer aan klanten. Van samenwerkingen op zijn YouTube kanaal met Deloitte, ING en Funda tot cultuur trajecten bij VU Medisch Centrum – allemaal staan ze te springen voor Jorgs input. “Je ziet dat veel managers niet begrijpen wat hun mensen gelukkig maakt. Zo sprak ik laatst een bank die wilt dat hun developers in pak naar werk komen. Omdat er soms een klant op de afdeling komt. Ik kan dat gewoon bijna niet geloven. Wake up!”

Over marketing en sales voor zijn eigen bedrijf hoeft Jorg zich voorlopig niet druk te maken. “Ik zit eigenlijk helemaal vol en moet opdrachten afzeggen. Ik ben aan het nadenken hoe ik mijn bedrijf wil schalen, met goede mensen en technologie. Zo werk ik met een designer en developer samen aan een Slackbot* die een goede bedrijfscultuur ondersteunt. Samen met een partner die uit de academische hoek komt – en ik uit de internetwereld – vormen we een goed duo om door te bouwen.”

Uiteraard mochten we ook een kijkje nemen in zijn garderobe. “Ik draag een pak met trots, niet omdat ik het moet van mijn werkgever. Dat is natuurlijk een groot verschil. Eigenlijk draag ik het liefste een pak – vooral als ik brak ben en je hoofd scheef voelt, dan zit het uiterlijk tenminste goed. Verder draag ik ook shirts met gekke prints, pantalons en sneakers. Ik geloof dat je een mindset creëert met kleding. Vrouwen zijn hier al lang achter, dragen bepaalde schoenen – zoals hakken – om zich krachtig te voelen. Mannen kunnen daar nog wel in groeien denk ik.”

Zakelijk heeft Jorg niet een hele andere garderobe dan privé. “Wat ik zakelijk draag is afhankelijk wat ik die dag heb. Bij een kick-off met werknemers kom ik niet in pak, want dan wil ik niet overkomen als een mannetje die even komt vertellen wat er anders moet. Bovendien draait het dan niet om mij. Dan trek ik eerder een mooie coltrui met een jasje aan. Bij een presentatie voor een bank draag ik wel een pak, maar dan zó dat mijn tatoeages wel zichtbaar zijn. Leuk om net even dat randje op te zoeken.”

*Een Slackbot is een robot die tegen je praat op Slack. Slack is een communicatietool die veel wordt gebruikt door start-ups en snelgroeiende bedrijven.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

1 reactie

  • angelesnoel@hotmail.com'
    Reageren
    Maatwerk Pak
    3 maart 2018 op 10:19

    Leuk artikel! vraagje: doe jij dan express je mouwen omhoog om je tatoeages te laten zien? Voor jouw gevoel heeft dit ook een keer een negatieve resultaat gekregen?

  • Wat vind jij?