Business

Hoe gaat het met House of Einstein?

house of einstein team

Tikkeltje uitgeblust, maar tegelijkertijd vol energie. En bovenal trots op het resultaat van 2017. We zijn inmiddels zoveel meer dan een wild idee. We zijn een bedrijf dat klanten weten te vinden, omdat het hun probleem oplost. Het is tijd voor een bericht aan jullie, klanten, vrienden en volgers. Om te vertellen hoe het gaat met House of Einstein.

Vijf jaar geleden zijn we gestart vanuit de begane grond van Jantiens ouwelijk huis in Leiden. Een soort kasteel met een wel heel bijzondere geschiedenis: Einstein kwam er graag. De naam was meer goed gevoel dan een goed doordachte e-commerce zet. Met een veel te lange URL en terechte vragen (‘wat heeft Einstein met mode te maken’) gingen we aan de slag.

Wat is er veel veranderd. Ik denk terug aan de tijd dat we pakbonnen en facturen typten in Word, wat later aan elkaar geknoopte Excelsheets werden (die dan heel vaak vastliepen). De honderden overhemden die ik vouwde (‘Ling, jij bent er het snelste in’). De Skype-gesprekken in de avond met klanten, terwijl mijn man met zijn koptelefoon voor de tv zat. De kartonnen dozen die ik samen met Marije in mijn Suzuki Swift naar de papierbak bracht. Als werknemers nu (terecht) klagen over ‘bugs in ons systeem’, moet ik van binnen lachen. Dan denk ik aan waar we vandaan komen.

teamfoto 1

Inmiddels zitten we in Amsterdam (vlakbij Sloterdijk). Hoewel we nog steeds klein en lean zijn, runnen we inmiddels een serieuze operatie. Met tien fulltimers bedienen we duizenden klanten in Nederland. Verder loopt er een hele gezellige batterij werkstudenten rond. De investering van een business angel in 2015 zorgde voor ontwikkeling van ons eigen softwareplatform. Ons developmentteam zit deels in Amsterdam en deels in Moldavië. Het is bijzonder (en heel erg leuk) dat we nog steeds putten uit ons Delftse netwerk voor het vinden van de beste ontwikkelaars. Met onze IT-lead Silvan werkte ik 12 jaar geleden al aan een studieproject.

Ook konden we eindelijk marketingcampagnes opzetten en groeien. Want, daar waren we inmiddels wel achter: mensen melden zich niet vanzelf aan voor onze service (heerlijk, de naïviteit waarmee we dit bedrijf startten). Social media en member-get-member blijven onze belangrijkste groeikanalen. Afgelopen maanden hebben we dit kracht bijgezet doordat Simon (onze online growth manager) de ‘Growth Hacking Academy’ van ‘Growth Tribe’ in Amsterdam. Een superleerzame training waarbij we in korte tijd veel nieuwe marketingideeën konden testen met de laatste tools.  Een belangrijke toevoeging dit jaar is het ‘Belteam’ dat leads belt, onder leiding van Shinta. Deze jongens en meisjes kunnen ons concept nog eens rustig toelichten en vertrouwen creëren. Want, kleding is een intiem product, waarbij een klik met het bedrijf waar je dit koopt erg belangrijk is.

house of einstein

Op dit moment werken er vier Outfitters bij House of Einstein: Rinske, Machteld, Gabriel (onze eerste mannelijke Outfitter!) en Lotti. Alle vier delen ze twee grote passies: werken met mensen en mode. Verder hebben ze hun eigen kijk op outfits en vindt er regelmatig overleg plaats in de warehouse (‘Vind jij dit kunnen voor een accountant?’ ‘Zou jij deze kleur hierbij dragen?’ ‘Is deze broek fijn als je stevige bovenbenen hebt?’). Alle details moeten kloppen. We zijn dan ook superblij met het team dat staat en hopen dit jaar weer uit te breiden met nieuwe gezichten. Leuk detail: Whatsapp is inmiddels hun meest gebruikte communicatietool met klanten. Ideaal, omdat je zo makkelijk foto’s uitwisselt.

De collectie wordt nog steeds ingekocht door mij (Mei Ling). Mijn uitdaging is om naast een sterke basis ervoor te zorgen dat de laatste trends op de planken liggen. Een groot gedeelte van de collectie wordt daarom in het seizoen aangevuld. Wekelijks komen er nieuwe producten binnen. De doorloopsnelheid van de collectie is erg hoog, waardoor geen box hetzelfde is. Dit jaar voegde we veel nieuwe merken toe. Met Hollandse glorie Scotch & Soda gaan we meer kleur en fun toevoegen aan de collectie. Verder hebben we weer een paar goede specialisten gevonden, zoals Knit Society (truien uit Florence), HOX (stijlvolle, technische winterjassen), Billy Belt (originele riemen uit Parijs) en Les Deux (een klein, streety mannenlabel uit Denemarken). Onze schoenencollectie is sterk verbeterd met merken als Cole Haan, Giorgio, P448 en Clae. We blijven in 2018 vernieuwen met dit soort bijzondere merken die je niet op elke hoek van de straat kunt vinden.

 

 

🏌🏾Happy Polo-time 🏌🏾

Een bericht gedeeld door House of Einstein (@houseofeinstein) op

Wat er niet is veranderd is de lijst van dingen die beter moeten. De onzekerheid (‘doen we het goed, willen mensen dit?’), de frustratie bij elke box waar iets misgaat. Sommige klanten zijn afgelopen seizoen te vaak gebeld of te vaak gemaild (mea culpa). Sommige te weinig. Het retourproces en nabestellen moet makkelijker. Ons systeem moet gebruiksvriendelijker. Amen.

Ondertussen werken Jantien, Marije en ik aan interessante kansen. Zo praten we met andere retailers die eenzelfde concept willen bieden aan hun eigen niche. Volgende maand kleden we voor het eerst het hele personeelsbestand van een bedrijf. En lopen er gesprekken met investeringspartijen die ook zien dat ‘kleding uit een box’ meer is dan een hype.

outfitters

Kortom: het gaat goed met House of Einstein, het gaat goed met ons. We zijn er zeker nog niet. We hebben meer klanten nodig om een duurzaam groeiend, winstgevend bedrijf te zijn. Onze klanten verdienen een beter systeem, waarbij álle hassle rondom shoppen wordt weggehaald. Maar we zijn onderweg. En iemand zei me te genieten tijdens de reis, niet bij het eindstation.

Mijn dank gaat uit naar het team. De toppers die elke dag een stapje extra zetten voor onze klanten, en daarmee voor House of Einstein. Verder naar onze investeerder, zonder hem was niets van dit mogelijk. En dan ten slotte: onze klanten. Degene die ervoor kiezen om elk seizoen weer hun kleding te kopen bij ons. Het zijn mannen die de Einsteinlook hebben omarmd. Die ervoor zorgen, dat Einstein opeens heel veel met mode te maken heeft.

Ik sta open voor al je feedback, suggesties en vragen. Feel free to reach out!

Mei Ling
Oprichter House of Einstein

 Smart casual outfits House of Einstein

 

Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding. Benieuwd wat we zoal versturen? Vraag dan enkele voorbeelden aan, zo kun je ontdekken of onze service iets voor jou is!

Vraag voorbeelden aan

BewarenBewaren

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?