Mode en Stijl

Dit wist je misschien nog niet over herenkleding op de werkvloer

Zakelijke dresscode

De Nederlandse populatie van werkende, hoogopgeleide mannen bestaat uit zo’n 1.3 miljoen mannen. Waar de Duitsers nog vaak in een grijs pak naar werk gaan, is het in ons eigen landje gelukkig allemaal wat losser. Maar hoe zit het nu precies met herenkleding op de Nederlandse werkvloer? Vinden we het belangrijk? Zijn we zeker over onze kledingstijl? En wat vinden we van de kleding van onze mannelijke collega’s? Om deze vragen te beantwoorden hielden we een enquête onder ruim 500 mannen in onze community, bestaande uit business professionals en ondernemers. Wat blijkt? Bijna alle mannen geloven dat kleding bijdraagt aan hun carrière. En we ergeren ons regelmatig aan de kleding van een collega.

De man is modieuzer en geïnformeerder dan ooit

Er was een tijd dat de vrouw alles kocht voor haar man. Shoppen werd gezien als haar hobby en de man droeg braaf wat zij dagelijks voor hem klaarlegde. Die tijd is voorbij; de man is modieuzer en geïnformeerder dan ooit. Op dit moment laat nog slechts 3% zijn kleding kopen door zijn partner. De man is zich bewust van wat kleding voor hem kan betekenen. Maar liefst 87% denkt dat goede kleding bijdraagt aan zijn carrière en succes. Ook geven de meeste mannen aan dat ze zich lekkerder voelen in nieuwe kleding. Het shoppen zelf is overigens nog steeds niet hun hobby: meer dan 60% vindt het niet leuk of verschrikkelijk.

8 herenkleding basics voor de man

Kleding die past bij de huidige tijdsgeest

Een belangrijke trend op de werkvloer is die van smart casual, ook wel business casual genoemd. Goed zakelijk, maar niet in pak, zoals een nette spijkerbroek met een overhemd en een jasje. Dit past bij de huidige tijdsgeest waar we flexibeler werken. De man die vroeger in pak ging, wil nu meer casual gekleed gaan. De man die louter casual kleding droeg, wil zichzelf nu zakelijker presenteren.

Dit blijkt ook uit de enquête: 40% gaat smart casual gekleed. Slechts 20% geeft aan nog dagelijks in pak gekleed te gaan. Een das draagt vrijwel niemand meer. Zo’n 40% geeft aan te kunnen dragen waar hij zin in heeft op werk; een spijkerbroek en casual shirt of trui volstaan prima. Een pak geeft de man wel zelfvertrouwen: tweederde vindt dat hij dan meer autoriteit uitstraalt. Een kleine 10% is het hier niet mee eens en heeft juist het gevoel voor aap te lopen in pak.

Volop kansen voor de werkgever

Helaas spelen bedrijven hier nog niet goed genoeg op in. Bij bijna de helft van de respondenten is het namelijk niet duidelijk wat zijn werkgever wil uitstralen en welke dresscode daarbij hoort. De meeste mannen vinden het prima dat de werkgever zich bemoeit met de kleding van de werknemer; ze verwachten een duidelijke visie over dresscodes, zowel intern als bij klanten.

Eerder introduceerden wij de term ‘situationeel kleden’ als de dresscode van de toekomst. Het idee is dat je je kleding aanpast naargelang de situatie en de afspraken op die dag. Uit de enquête blijkt dat de meeste Nederlandse mannen dit gelukkig doen. Slechts 7% houdt helemaal geen rekening met zijn agenda als hij ’s ochtends voor zijn kledingkast staat. Bij het geven van een presentatie wordt er extra aandacht besteed aan kleding. De meesten kiezen dan voor een jasje of voor een wat meer uitgesproken outfit.

Verkeerde kledingkeuzes blijken een grote ergernis

De meeste mannen zijn altijd tevreden over wat ze dragen. Slechts 1% voelt zich regelmatig onzeker over zijn kleding. Eenderde geeft aan zichzelf wel eens te betrappen op een fashion flater. Versleten, verwassen, te klein of niet te juiste combinatie zijn veelgehoorde problemen. Iets nieuws kopen komt er vaak niet van, men heeft geen tijd of zin om te shoppen.

Over collega’s zijn we wat minder positief. Bijna 90% ergert zich wel eens aan de kleding van een collega. Gedateerd of ongepast voor de situatie is hierbij het grootste commentaar. Blijkbaar is het toch belangrijk dat kleding op werk fris en modern is. Helaas durven we onze collega’s hier niet op aan te spreken. Kleding is een intiem product, we vinden het moeilijk om elkaar hier feedback over te geven.

De don’ts op de werkvloer

Wat zijn absolute don’ts op de Nederlandse werkvloer? Met stip op nummer één: slippers. We willen absoluut niet geconfronteerd worden met de tenen van onze collega’s. Hierna volgen de pet en korte broek als grote blunders. Opvallend is dat de helft van de respondenten vindt dat een hoodie (trui met capuchon) ongepast is. Hypermodern of veramerikaanst zijn we blijkbaar nog niet. Een kwart van de mannen vindt sneakers op de werkvloer bovendien ook nog steeds niet kunnen. Qua trends veroorzaken het te lange t-shirt (à la Ali B) en broeken met scheuren de grootste irritaties. Ook opgerolde broekspijpen is een trend die niet lekker ligt binnen deze doelgroep.

Wij komen bij je langs

Naar aanleiding van dit onderzoek introduceren we dan ook een nieuwe b2b-service. Onder de term ‘Corporate Outfitting’ gaan we langs bij bedrijven om mannen van goede zakelijke outfits te voorzien. Grote namen als Google, McKinsey, Oracle en TomTom maken al gebruik van deze dienst. Zij zien in dat tijden veranderen en werknemers meer casual gekleed gaan. Bovendien bieden zij hun werknemers graag een service die tijd en moeite bespaart. Zo biedt Google ook een maaltijdservice in samenwerking met Bilder & De Clercq. Gedeelde werkplekken als Spaces en The Office Operators sloten zich ook aan en bieden een personal shopper van House of Einstein op locatie.

Kunnen wij bij jou op werk langskomen? Meer informatie over Corporate Outfitting.

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?