Business

Wat businessplanning en je bewust kleden met elkaar gemeen hebben

Business planning en kleding

Je bewust kleden en businessplanning: wat hebben die twee zaken gemeen? Meer dan je misschien zou denken. Registermarketeer én klant van House of Einstein Pieter Jan Doets legt het in deze gastblog uit.

Zeg eens eerlijk: maak jij bewuste kledingkeuzes? Of bestel je net zo makkelijk het zoveelste donderblauwe kostuum dat niet zo opvalt? Misschien een iets andere das dit keer?

Bij veel organisaties is de periodieke businessplanning min of meer hetzelfde lot beschoren. Want hoe briljant de discussies tijdens de jaarlijkse heidesessie ook zijn, ze beperken zich maar al te vaak tot één dag. En hoe stevig de spreadsheets opgesteld door de CFO ook zijn, op basis van cijfers uit het verleden conclusies trekken voor de toekomst is een tikje risicovol in deze tijd van disrupties en digitale versnellingen.

De eerste indruk is vaak bepalend voor de beeldvorming. Goed gekozen kleding speelt daarbij een belangrijke rol. Enige aandacht voor keuzes op dat gebied – al dan niet met de hulp van professionals – zal zeker bijdragen aan het verstevigen van een persoonlijk imago en acceptatie door nieuwe zakelijke gesprekspartners. Met de onderstaande stappen kun je zowel je bedrijf als je zakelijke garderobe upgraden.

#1 Kijk voorbij de horizon

Wat zijn in jouw branche de belangrijkste feiten en vooral ook veranderingen? Hoe ziet de markt er over drie tot vijf jaar uit en welk businessmodel zal dan de boventoon voeren? Welke veranderingen vormen een bedreiging voor het succes van je organisatie? Fact-based understanding is meer dan dagelijks luisteren naar klanten. Die discussies zijn voor kortetermijnbeslissingen waardevol, maar over het algemeen minder richtinggevend voor de (middel)lange termijn. Voordat je de businessplanning start is het daarom raadzaam grondig je ‘huiswerk’ te doen.

#2 Kernchallenge

Welke resultaten gaat je organisatie behalen bij ongewijzigd beleid? Qua marktpositie, type klanten, bedrijfsresultaat? Komt deze voorspelling overeen met je ambitie, met waar je wilt staan over twee tot vijf jaar? Of is er sprake van een strategische kloof? Inzicht krijgen in het concrete verschil tussen geprognotiseerd en gewenst resultaat en dit terugbrengen tot oorzaken en challenges is een praktisch vertrekpunt voor een businessplanning die ook echt impact zal hebben.

#3 Businessplanning = beslissen

De feiten en trends op een rij zetten maakt dat jij en je collega-managers aan de slag kunnen met de businessplanning. Daarbij is het raadzaam om zogenoemde cruciale beslissingen te definiëren (en te nemen). Heb je te maken met een bedreigende nieuwe concurrent of opkomende technologie? Loopt de conversie van nieuwe klanten naar orders terug en moet er gesleuteld worden aan extra concurrentiekracht? Tal van oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan de groei- of kernchallenge van je bedrijf. Breng dit terug tot beslissingen en zet de actiepunten op een rij.

#4 Werken aan en sturen op resultaat

Beslissingen vertalen naar acties is de laatste fundamentele stap in je businessplanning. Zeker voor projecten en acties die wat verder weg staan van de dagelijkse hectiek in je organisatie, is het zaak om wekelijks de voortgang en resultaten van deze projecten en acties te checken bij de actie-eigenaar in je team. Zorg dat strategie dagelijks werk wordt; een nieuwe gewoonte die je organisatie gaat helpen om vooruit te kijken, te anticiperen en extra resultaat te boeken.

Quote PJ Doets

Het missende ingrediënt in vrijwel elk businessplan (en elke zakelijke garderobe)

De purpose van een bedrijf  – een term die auteur Simon Sinek lanceerde met zijn WHY-theorie – is als het ware de roeping van de organisatie; de reden dat een bedrijf überhaupt bestaat en waar vervolgens de kernwaarden van afgeleid worden. Een voorbeeld van een bekende bedrijfspurpose is die van Google: het vinden van informatie via internet gemakkelijk maken.

Maar hoe belangrijk dit doel ook is, het wordt door veel bedrijven nog over het hoofd gezien. Zeker voor MKB-bedrijven vormt een authentieke purpose de basis voor onderscheidend vermogen. Bedrijven die hierover goed hebben nagedacht zijn aanzienlijk winstgevender en groeien (veel) sneller dan bedrijven die ‘gewoon’ geld verdienen als hoogste doel blijven hanteren.

Ooit kreeg ik het advies: kleed je voor de baan die je graag wilt hebben, niet voor de baan die je al hebt. Daarmee is de vergelijking tussen businessplanning en kledingkeuze rond: organiseer je businessplanning voor het bedrijf dat je wilt zijn.

Werk je in een corporate, een creatieve of een casual omgeving, dan kun je daar je basiskledingkeuze op afstemmen. Hoe je personal touch en dito imago er ook uit gaan zien, neem daar in ieder geval bewust beslissingen in.

 

Smart casual outfits House of Einstein

 

Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding. Benieuwd wat we zoal versturen? Vraag dan enkele voorbeelden aan, zo kun je ontdekken of onze service iets voor jou is!

Vraag voorbeelden aan

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?