Business

Business etiquette in het buitenland: 7 do’s en don’ts

business etiquette

Staat er een zakelijk tripje naar Japan gepland? Een belangrijke business-meeting in Australië? Of ga je voor je beginnende onderneming op zoek naar een investeerder in Finland? Wees je er dan van bewust dat ieder land zijn eigen zakelijke etiquette kent. Als je die belangrijke deal wilt sluiten of een goede band wilt opbouwen met je buitenlandse collega’s, dan doe je er goed aan je in de materie te verdiepen. Deze 7 landen kennen bijzondere beleefdheidsregels, you better be prepared.

#1 Het saunabezoekje in Finland

In Nederland is het geaccepteerd om ook buiten kantoor zaken te doen. Dat je zo af en toe met je zakenrelatie een voetbalwedstrijd bijwoont – immers, een plekje in de skybox ga je niet weigeren – om nader tot elkaar te komen is dan ook niet ongebruikelijk.

In Finland moet je echter even buiten je comfortzone treden; daar is het namelijk normaal om gezamenlijk naar de sauna te gaan. Weiger de uitnodiging niet! Het bezoekje is namelijk een teken dat de relatie de goede kant op gaat.

Business etiquette sauna Finland

Bron: giphy

#2 Het heilige visitekaartje in Japan

In Nederland wordt het visitekaartje vooral als een handige bijkomstigheid gezien. Maar de vele business cards die je op die beurs of dat zakelijke event hebt verworven belanden al gauw op de grote hoop nadat je ze de volgende dag terugvindt in de zakken van je colbertje.

Ga je echter naar Japan voor zaken, houd dan rekening met de status van het kaartje daar. Zorg ten eerste dat je méér dan genoeg exemplaren bij je draagt en laat deze ook dubbelzijdig bedrukken. Op de ene kant zet je je informatie in het Engels, op de andere kant in het Japans – wees dus even creatief met Google Translate. Bij het overhandigen dien je te buigen en het visitekaartje met de Japanse vertaling naar boven aan te geven. Met de kaartjes die je van de Japanse kant krijgt dien je overigens zorgvuldig om te gaan. Ga er niet mee lopen friemelen en spelen tijdens het overleg, dat wordt als respectloos ervaren.

Catty bizniz

Bron: giphy.com

Als werknemer in Japan dien je overigens dagelijks na werk met je baas en collega’s het café in te duiken. Dit wordt de nomikai genoemd en vooral het sociale aspect is hier belangrijk. Het is namelijk goed voor de onderlinge relatie en bovendien hét moment om je mening te delen over de gang van zaken op de werkvloer. Gedurende de dag moet je dat voor je houden.

#3 De linkerhand in de Verenigde Arabische Emiraten

Ga je binnenkort naar de Verenigde Arabische Emiraten en ben je toevallig linkshandig? Ai, dan wordt je motoriek op de proef gesteld. In deze oliestaat dien je je zakenrelaties namelijk met je rechterhand de hand te schudden. De linker wordt gezien als een beetje schmutzig en onhygiënisch.

Ook als je aan de eettafel zit of je paspoort overhandigt op het vliegveld is het belangrijk om deze etiquette te volgen en gebruik met je linkerhand te vermijden.

Bron: giphy.com

#4 Pochen in Australië

Waar het opscheppen over je zakelijke overwinningen en prestaties aan de orde van de dag is in de Verenigde Staten, is dat in Australië not done. Ga dus in een meeting niet lopen pochen, maar pak het subtiel aan en win het vertrouwen aan de andere kant van de tafel.

Dat heeft ook weer z’n voordelen; de nuchtere Hollander is over het algemeen ook niet zo’n fan van koketteren.

#5 Ongemakkelijk lichaamscontact in Brazilië

De doorsnee Nederlander is niet zo handtastelijk. Kom je te dichtbij, dan grijpt de angst zich al snel naar je keel en doe je gauw een stap terug. Als de ander een beetje afstand houdt wordt dat gewaardeerd.

In Brazilië moet je je echter voorbereiden op veel meer lichaamscontact. Men staat dichter bij je en er vindt veel fysiek contact plaats tijdens een gesprek. Doe geen stap terug, dat is onbeschoft. Blijf juist in de zone van je Braziliaanse gesprekspartner. Kijk er dus niet raar van op als je ineens een hand op je schouder voelt. Of erger nog, als je de adem van je nieuwe partner-in-crime op je gezicht voelt. Gewoon even uitzitten, alles voor het resultaat.

Brazilian hug

Bron: giphy.com

#6 Ouderen eerst in Zuid-Korea

Ga je voor zaken op reis naar Zuid-Korea? Houd er dan rekening mee dat je de juiste mensen eerst begroet bij je business meeting. Voor de ouden van dagen dien je in het land namelijk zeer veel respect te hebben.

Ben je dus net de kamer binnengekomen bij de hele Zuid-Koreaanse tak van een bedrijf, werp dan even snel een blik in het rond en scout die senioren. Stap vervolgens als eerst op hen af voor een handdruk en maak een praatje.

Bron: giphy.com

#7 Draaikonterij in India

De business etiquette in India luidt dat je vooral heel netjes en beleefd moet zijn. De Nederlander heeft het hart op de tong, in India moet je tijdens een afspraak je reactie op een voorstel voorzichtig brengen.

Start je direct met: ‘nee, dat vind ik te duur’, dan is dat onbeschoft. ‘Kunnen we de prijs wat verlagen?’ is echter wel prima. Je moet er een beetje omheen draaien dus.

Bron: giphy.com



Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding.

bestel je kledingbox

BewarenBewaren

 

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?