Lifestyle

Afvallen voor mannen: 3 effectieve tips

Het begin van een nieuw jaar is voor veel mannen het ideale moment om te starten met een doelstelling. Zoals een paar kilo afvallen, gezonder leven of meer sporten. Veel mannen hebben echter moeite om hun doelstelling te halen. De eerste weken van januari is iedereen nog volop bezig met zijn goede voornemens, maar hoeveel zijn dat er nog halverwege februari. Herkenbaar….?

De belangrijkste reden waarom je je doelstelling niet haalt, is het gebrek aan focus. Je bent snel afgeleid, want er zijn verleidingen te over. Het is niet leuk om bepaalde dingen niet meer te mogen eten of drinken. Bovendien is het ook niet altijd leuk om jezelf naar de sportschool te slepen. Mijn belangrijkste functie als personal trainer is dan ook het behouden van de juiste mindset. Om jou te helpen hierbij mijn drie tips voor afvallen voor mannen en het behouden van je focus op weg naar je doel.

Tip 1: Start vandaag

Schrijf voor jezelf op papier wat je doelstelling en wat de deadline is! Dat laatste is erg belangrijk aangezien mensen die geen deadline stellen, het risico lopen dat ze dingen gaan uitstellen. Misschien herken je dat wel: ‘ik begin na dat weekend met feestjes’ of ‘ik begin na die belangrijke deadline’. Ik zal je een tip geven. Als je echt graag wil afvallen, start dan vandaag. Er is altijd wel iets dat speelt, en het goede moment is er nooit.

physicum-2822

Tip 2: Schrijf het positieve effect op

Schrijf voor jezelf op waarom dit belangrijk voor je is. Wat is het positieve effect van je doelstelling? Dit houdt je scherp gedurende het proces. Je doel kan bijvoorbeeld 5 kg vetverlies zijn, maar ‘5 kg’ zegt niet zo veel. Pas als je dit doel verder uitwerkt, krijgt het waarde. Zo kan 5 kg betekenen dat je meer zelfvertrouwen hebt, dat het leuker is om uit te gaan of dat je je niet meer schaamt op het moment dat je op het strand bent. Het kan ook een impuls geven aan je liefdesleven, seksleven, carrière etc. Denk dus na over het positieve effect van je doelstelling en schrijf het op. Dit zijn namelijk de dingen die het de moeite waard maken.

Extra tip: lees dit lijstje dagelijks door, maak het dus zichtbaar. Misschien iets te privé om het levensgroot in de woonkamer te hangen, maar hang het op je spiegel, in de badkamer of op de koelkast. Het houdt je scherp!

physicum-2823

Tip 3: Train jezelf op het doorbreken van barrières

Ga door muren! Onbewust wil eigenlijk niemand veranderen. Hoe slecht je situatie ook is, we hebben allemaal moeite met dingen anders doen dan we deden. Gedragsverandering is het moeilijkste dat er is, realiseer je dat. Als jij iets wilt veranderen aan je fysiek, moet je dus iets veranderen aan je mindset.

Weet dat weerstand die je ondervindt tijdens de weg naar het doel essentieel en goed is! Het enige wat jij moet doen is deze barrière doorbreken.

Een barrière kan zijn dat je moeite moet doen om je voedingspatroon aan te passen. Je moet er vooraf over nadenken, tijd voor vrijmaken en misschien zelfs dingen plannen, zoals boodschappen doen en koken. Een andere barrière kan zijn dat je meer moet gaan bewegen, óók als je daar helemaal geen zin in hebt. Het kost bovendien tijd die je niet aan vrienden, familie en werk kan besteden.

Er komt vervolgens een barrière daarna, en weer daarna, en weer daarna. Op een gegeven moment zul je merken dat het je makkelijker af gaat, dat de weerstand minder wordt. Dat is het moment dat je een stukje veranderd bent. Houd dus vol, resultaat komt dan vanzelf!

Ontdek de nieuwe manier van shoppen

Maak kennis met House of Einstein: de leukste personal shopping service van Nederland. Ontvang een box met stijlvolle herenkleding en ga perfect gekleed zonder zelf te shoppen.

  Gratis kledingadvies
  De persoonlijkste service via Skype en FaceTime
  Geen abonnement
  Kleding voor winkelprijzen 

Maak vrijblijvend kennis

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

1 reactie

  • s.starink@mail-provider.nl'
    Reageren
    Sonja Starink
    23 maart 2017 op 14:02

    Het is vooral belangrijk om op te schrijven wat je wilt bereiken. Zo stimuleer je jezelf elke keer weer als je naar het lijstje kijkt!

  • Wat vind jij?