Business

6 manieren om flexibel te groeien zonder mensen aan te nemen

6 MANIEREN OM FLEXIBEL TE GROEIEN ZONDER MENSEN AAN TE NEMEN

Kleine ondernemers die zelfstandig hun bedrijf runnen, raken snel gewend aan het dragen van zo’n beetje alle verantwoordelijkheden in de dagelijkse bedrijfsvoering. Naarmate het bedrijf groeit, bereiken deze eigenaren vaak een omkeerpunt wanneer ze het werk niet langer alleen kunnen onderhouden. In deze business-gastblog vertelt Joost, Data Scientist maar bovenal Customer Experience Manager bij zijn eigen webshop Mighty Good Man over hoe je omgaat met groei zonder je personeelsbestand uit te breiden.

Er zijn een aantal tekenen die zich voor kunnen doen die aangeven dat het tijd is om een ​​extra ondersteuning in je bedrijf aan te nemen:

  • Je besteedt te veel tijd aan dingen die je niet meer leuk vindt en je denkt steeds vaker dat je ook andere dingen met die tijd had kunnen doen, zoals het werken aan nieuwe zakelijke kansen
  • Je neemt sommige klussen niet meer aan omdat je er niet voldoende tijd voor hebt, terwijl je weet dat ze winstgevend zouden kunnen zijn voor je bedrijf
  • Je werkt de hele dag en zelfs soms avonden, weekenden en misschien ook vakanties, maar hebt nog steeds niet genoeg tijd om alles gedaan te krijgen

Voor mij waren het ál deze punten. Misschien herken je jezelf hier ook wel in. Ik besteedde te veel tijd aan zaken die ik er in het begin nog lekker bij deed, maar op een gegeven moment niet zo leuk meer vond. Dit waren vooral de dingen die herhalend zijn van karakter, bijvoorbeeld het inpakken van orders. Daarna kwamen ook de zaken aan bod die op zichzelf wel leuk zijn, maar een steeds groter deel van je tijd in beslag gaan nemen.

Dat is niet waarom je ondernemer bent geworden. Je wilt je dag lekker besteden om op zoek te gaan naar nieuwe kansen, producten en groeimogelijkheden, maar hoe meer je groeit hoe minder tijd je daarvoor hebt. En dan heb je ook nog niet direct budget om een fulltime medewerker aan te nemen. Ik moest dus op zoek naar andere manieren om de benodigde ondersteuning te krijgen.

Het is lastig om te kunnen groeien zonder dat je personeel aanneemt. En hoewel sommige kleine ondernemers er wellicht specifiek voor kiezen om geen mensen vast in dienst te nemen, heeft 63% van de kleine bedrijven ook nog eens moeite om geschikt personeel te vinden. Wat kun je dan doen om je bedrijf flexibel te laten groeien?

#1 Blijf bij je core business

Denk na over wat je core business is. Alles wat niet tot de kern van je bedrijf behoort kun je beter uitbesteden. Een ander bedrijf is hier namelijk in gespecialiseerd en kan het waarschijnlijk veel efficiënter dan jij. Dan lijkt misschien meteen een hele brok van je marge opgeslokt te zijn, maar als je erover nadenkt was de tijd die je er zelf aan besteedde misschien wel veel meer waard. Jezelf vrijmaken om groeiactiviteiten te ontplooien is essentieel om verder te komen.

Bij het uitbesteden van werkzaamheden aan derden moet je er uiteraard goed op letten dat het een betrouwbare partner is die dezelfde standaarden hanteert als dat jij zou doen. Voor mij was dat bijvoorbeeld het uitbesteden van het magazijn en verzendproces. Alles van het inpakken van de artikelen tot het opslaan en het verzenden. Een goede fulfilment partner is dan essentieel.

Voor een ander bedrijf is het misschien (een deel) van de klantenservice. Sommigen zien dit als hun kerntaken aangezien niemand de vragen kan beantwoorden zoals jij, de expert, dat kan. Aan de andere kant gaat het al snel een groot gedeelte van je tijd innemen wanneer je blijft groeien. Een betrouwbare partner kan deze druk dan weg nemen. En het kan je ook weer helpen groeien. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden om live chat aan te bieden op je site. Hoe had je dat in je eentje gerealiseerd?

#2 Familie en vrienden

Ik ben er zelf niet zo’n groot fan van want het kan ook uitdraaien op een ramp, maar veel startende ondernemers kiezen hiervoor wanneer ze aan het opschalen zijn. Een vereiste is wel dat het van tijdelijke aard is. Denk aan een korte periode die je overbrugt door je vrouw te overtuigen om ook even mee te helpen.

Ook kun je denken aan even een hele drukke week of paar weken waar je het werk in je eentje niet aankunt, maar wat echt heel erg tijdelijk is van aard. Bijvoorbeeld de paar weken voor Sinterklaas of kerst waar je ineens heel veel moet inpakken en je niet iemand wilt aannemen voor slechts een paar weken. Hier moet je natuurlijk niet jaar op jaar mee aankomen bij je vrienden!

#3 Huur een stagiair in

Onbetaalde stagiairs zijn vaak niet zo nuttig in deze situatie, omdat ze geen werk kunnen doen die daadwerkelijk bijdraagt ​​aan de bedrijfsvoering van je onderneming. Zo ben je meer tijd kwijt om iemand te begeleiden dan dat je er voordeel aan behaalt. Ik doel dus echt meer op een betaalde stagiair die de mogelijkheid heeft om een vak te leren terwijl hij of zij je bedrijf helpt.

Hoewel er misschien wel wat training nodig is om de stagiair goed te laten werken kan er ook heel veel uitkomen. Ik ben het meeste voorstander van het aannemen van een stagiair op een vakgebied waar jij nog niet zoveel aan toe bent gekomen maar waarvan je wel weet wat je wilt. Marketing is geen goed voorbeeld. Iemand die dit studeert kan met hele frisse ideeën komen om je bedrijf te promoten zodat jij je handen weer vrij hebt voor andere bedrijfsactiviteiten.

Begeleid ze bij het opstellen van het plan, vertel over je bedrijf en over je uitdagingen en laat ze verder hun gang gaan in hun vakgebied waarbij je af en toe bijstuurt. De technieken krijgen ze van school, jij helpt ze hoe ze het in jouw specifieke bedrijf kunnen toepassen.

#4 Uitbesteden aan onafhankelijke aannemers

Onafhankelijke aannemers zijn zelfstandige specialisten of deskundigen op specifieke gebieden en kunnen een deel van je werk overnemen. Je betaalt meestal onafhankelijke aannemers op een uur- of projectbasis (die bijna altijd minder is dan het huren van een fulltime medewerker, met alle bijkomende lasten), en omdat ze zelfstandig zijn, regelen zij hun eigen belastingplicht en ziektekosten. De ziektewet kan funest zijn voor een kleine ondernemer met enkele werknemers. Mocht er eentje ziek worden heb je ineens een kracht minder, maar nog wel alle lasten.

Een van de grootste voordelen van het inzetten van aannemers is dat ze al de training, uitrusting en ervaring hebben die nodig zijn om de baan te voltooien, zodat je snel kan opschalen. Dit is anders dan met een stagiair waar je juist veel tijd en energie in moet stoppen. Het inzetten van onafhankelijke aannemers is vooral handig voor bijvoorbeeld dienstverlenende bedrijven waarbij ze een aantal klanten over kunnen nemen. Zorg er altijd voor dat je de kwaliteit van het geleverde werk controleert en het voldoet aan de manier waarop jij wilt dat jouw bedrijf haar klanten behandelt.

#5 Huren via een uitzendbureau

Wanneer je wilt groeien en personeel nodig hebt, maar niet de kosten en lasten – en vooral ook niet de risico’s – wilt dragen van het aannemen van krachten, kun je je wenden tot een uitzendbureau. De kosten liggen vaak een stuk hoger dan het zelf inhuren van een kracht, het uitzendbureau levert immers ook veel werk en expertise, maar je hebt geen administratieve rompslomp en je loopt geen risico’s.

Daarnaast kun je gemakkelijk opschalen en afschalen wanneer dit nodig is. Bijvoorbeeld als je nog niet zeker weet of de groei blijvend is, of met seizoensgebonden drukte.

#6 Outsourcings platforms

Voor mij was de perfecte manier om te groeien door middel van het inzetten van freelancers via outsourcing platforms zoals Upwork. Je kunt daar vele connecties leggen met reeds beoordeelde mensen die op zoek zijn naar werk. Het voordeel ten opzichte van tijdelijke krachten is dat je geen overeenkomst hebt met de aanbieder van de tijdelijke krachten zoals met een uitzendbureau. Je betaalt slechts een kleine fee bovenop de prijs die je aan de freelancer betaalt.

Nu is het gemakkelijker dan ooit om op afstand te werken door gebruik te maken van een aantal digitale samenwerkingstools zoals Google Docs, Skype en Office 365. Vooral gemakkelijk voor vertaalopdrachten en content, zoals het schrijven van blogs waar je zelf geen tijd voor hebt.

Conclusie

Wanneer je een slimme groeistrategie opzet kun je zonder al te veel moeite opschalen en de grootste risico’s vermijden. Zodra je dan echt klaar bent om je bedrijf uit te bouwen met werknemers heb je alle valkuilen vermeden en de grootste risico’s al uitgesloten. Zo kun je slim en schaalbaar ondernemen!

 

Smart casual outfits House of Einstein

 

Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding. Benieuwd wat we zoal versturen? Vraag dan enkele voorbeelden aan, zo kun je ontdekken of onze service iets voor jou is!

Vraag voorbeelden aan

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

Nog geen reacties

Wat vind jij?