Business

3 inspirerende voorbeelden om Snapchat zakelijk in te zetten

snapchat hero img

De wondere wereld van sociale media is constant in verandering. Jaren geleden gaven we elkaar op Hyves ‘respect’ met een druk op de knop, tegenwoordig ‘liken’ we vooral elkaars statusupdates op Facebook. In de tussentijd hebben we ook kennis kunnen maken met apps als Instagram en WhatsApp, maar het in 2011 gelanceerde Snapchat klinkt voor velen nog relatief nieuw en onbekend – ondanks de bizarre jaarlijkse groeicijfers. Wat is het precies en hoe kun je het nuttig gebruiken voor je onderneming? We inspireren je met een aantal voorbeelden die je creatieve brein hopelijk op gang laten komen, snap on!

Wat is Snapchat precies?

Snapchat is een bijzondere messaging-app waarin beeld centraal staat. Je kunt een foto of video maken en deze bijvoorbeeld voorzien van filters, maskers of teksten en tekeningetjes. En er is een catch: je ‘snaps’ zijn maar een aantal seconden te zien voordat ze verdwijnen. Daarnaast kun je je creatieve uitspattingen ook toevoegen aan je ‘story’; een compilatie van je filmpjes en video’s van de afgelopen 24 uur. Zo kun je dus op leuke wijze verslag doen van je dag en je vrienden en volgers op de hoogte houden. Tenslotte is er ook een kleine selectie aan merken, organisaties en festiviteiten dat zich tussen de Discover-sectie bevindt; zo kun je bijvoorbeeld meekijken met de redactie van CNN of optredens op het Coachella festival in de VS volgen (handig als je er zelf niet bij kunt zijn).

De gemiddelde Snapchat-gebruiker is jong: maar liefst 60% is niet ouder dan 24 jaar. Wereldwijd gebruiken dagelijks meer dan 100 miljoen mensen de app, in Nederland zijn dat er 1.5 miljoen. Da’s een behoorlijk aantal, en een interessante doelgroep. Bij Facebook, Instagram en Twitter kun je inmiddels volop adverteren, maar bij Snapchat nog niet. Daar zul je mensen dus op een natuurlijke wijze fan moeten laten worden. Gaat dit kanaal ook voor jouw onderneming werken?

Neem daarom nog even jouw doelgroep voor ogen en ga bij jezelf te rade of je klanten fervent Snapchatters zouden zijn. Verzorg je belastingaangiftes voor MKB’ers? Dan is de kans klein dat je klanten gelukkig worden van jolige videootjes van blauwe enveloppen. Importeer je echter bijzondere horloges uit Azië of heb je een blog over eten? Dan is Snapchat perfect om je volgers te laten zien wat voor verhaal te vertellen hebt. Over het algemeen is het zakelijk inzetten van Snapchat interessant als je aan de volgende punten voldoet:

  • Je hebt een relatief jonge doelgroep
  • Beeld en beleving spelen een belangrijke rol bij je product of dienst
  • Je hebt als merk echt en authentiek verhaal te vertellen

Ter inspiratie zijn hier nog enkele gave voorbeelden hoe je Snapchat zakelijk goed kunt inzetten. Doe er je voordeel mee!

#1 TheLastSelfies van het Wereldnatuurfonds

Het Wereldnatuurfonds had goed door hoe ze enige tijd geleden Snapchat kon inzetten om bedreigde diersoorten bij de jongere doelgroep onder de aandacht te brengen. Omdat berichten in de app altijd van korte duur zijn – maximaal 10 seconden – kwam de boodschap extra hard aan. Het gevolg? Het bedrag dat ze binnen een maand wilde ophalen werd al binnen drie dagen bereikt.

Wat het WNF hier heel slim deed was gebruik maken van het tijdselement. Ben je bijvoorbeeld werkzaam bij een e-commerce bedrijf dat iedere dag tijdelijke deals het wereldwijde web op knalt, zet dan vooral je dagaanbiedingen op Snapchat!

#2 Grubhub’s zoektocht naar een stagiair

Eten-bestelsite Grubhub uit de VS was op een gegeven moment op zoek naar een stagiair die wel raad wist met Snapchat. En waar rekruteer je dan? Uiteraard, op de dienst zelf.

Zoek je versterking voor je social mediateam, benut dan ook de mogelijkheden van deze sociale kanalen. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor Snapchat, maar als je wilt dat een jong en fris iemand aan de slag moet met Facebook-advertenties bij jou op kantoor, waarom zou je je vacature dan alleen op suffe banensites zetten?

#3 Basketballer LeBron en McDonald’s

McDonald’s werkte samen met basketballer LeBron James en andere atleten aan exclusieve behind-the-scenes beelden van verschillende sportevenementen.

De fastfoodketen koppelt hier heel slim een invloedrijk persoon aan een merk dat je misschien niet direct zou willen volgen. Wilde je als die-hard-fan wel weten wat er allemaal gebeurde, dan moest je dus McDonald’s volgen. Een perfecte manier voor de keten om direct feedback te krijgen van hun klanten; volgers kunnen immers direct berichtjes sturen naar McDonald’s.


 Smart casual outfits House of Einstein

 

Toe aan een betere kledingstijl, zonder dat het je tijd kost?

Ontdek het gemak van onze online shopping service en ontvang een persoonlijke box met herenkleding.

Bestel je box



BewarenBewaren

Deze artikelen vind je vast ook interessant:

1 reactie

  • ilja04@live.nl'
    Reageren
    ilja
    22 april 2016 op 14:55

    Zolang Snapchat niet werkt met windows phone, bereiken ze een groot deel van de serieuze gebruikers niet, en is het dus voor zakelijke doeleinden waardeloos. >> Kinderspeelgoed dus.

  • Wat vind jij?